vrijdag 19 oktober 2012

In de bios: De Marathon

De voorfilms in de bioscoop gaven al een beeld van een stel lapzwansen die wel eens "effe de marathon zullen gaan lopen". De komische noot en natuurlijk het fenomeen "marathon" plus mijn Pathé Unlimited Card, maken het dat ik natuurlijk naar deze film moet.
Vrouwlief heeft te kennen gegeven ook naar deze film te willen. Nou, met nog 1 bioscoopbon à € 10,00 te goed trekken we vandaag op naar de Pathé in Eindhoven.

Natuurlijk is het om 4 uur 's middags niet bepaald druk, maar ik ben dat intussen al lang gewend.

De film:
Als je de trailer hebt gezien weet je al waar het verhaal over gaat.
In het kort komt het er op neer dat een garagebedrijf door schulden op de rand van faillissement geraakt. Het maakt niet uit hoe of wat maar het komt er uiteindelijk op neer dat alle werknemers incl. de eigenaar besluiten een deal te maken met een sponsor om de marathon van Rotterdam te volbrengen met de garage als inzet.
Alle marathon-ervaringsdeskundigen (laat ik ze zo maar noemen) weten wat een marathon inhoudt, dus dat belooft wat! Hoe het afloopt is niet aan mij om dat te verklappen. Lees desnoods een of andere recensie.

De film is echt mooi. Er zitten de nodige komische momenten tussen. Voor de hardloper en de marathonloper komen veel herkenbare zaken naar voren, de onervarenheid, de onderschatting, de minachting van de loopsport enz.
Maar dan de marathon van Rotterdam.
Zelf heb ik er 10x aan meegedaan met helaas de laatste keer een "Did Not Finish" achter mijn naam.

Toch leuk om weer Rotterdam te herkennen. Niet zoals tijdens de wedstrijden waar je eigenlijk alleen de eerste man of vrouw te zien krijgt, maar juist al die andere lopers. Het leed dat geleden wordt. Maar ook de omgeving van het parkoers, de Willemsbrug, de Erasmusbrug, het Kralingse Bos, de Kuip, de wijk Krooswijk, de Coolsingel. Ook de hele entourage bij het start- c.q, finishgebied. en natuurlijk Lee Towers.

De echte marathonloper moet deze film gewoon zien en er met een dikke knipoog naar kijken.
Ik, nee wij, hebben echt genoten van deze film. Een aanrader dus. En dat wil wat zeggen wanneer ik het over Nederlandstalige films heb...



Geen opmerkingen: