woensdag 10 oktober 2012

In de bios: Voor Ik Doodga

Een niet zo vrolijk klinkende titel.
Dan zal het met de film net eender zijn, is te verwachten.
Het is dat ik in de bioscoop al diverse malen de trailer bij de voorfilms heb gezien dat ik dus wist dat het het hier om een compleet Engelse en Engelstalige film gaat.
De film is een verfilming van het gelijknamige boek. Echter de oorspronkelijke titel is "Before I Die". De schrijfster van het boek is de Britse Jenny Downham, wat het daarom ook logisch maakt dat de film ook in het Engels is. Wat ik daarom niet begrijp is, waarom deze film dan toch een Nederlandse titel heeft meegekregen. Dat zal dan wel zijn omdat het boek een bestseller is geworden. Weliswaar niet alleen in Nederland, maar dan toch...

De film:
In het kort komt het verhaal erop neer dat ernstig zieke Tessa (Dakota Fanning) van 17 jaar voor haar dood nog van alles wil doen. Hoe het afloopt is dus voorspelbaar, maar het tragische leven tot aan het einde wordt mooi in beeld gebracht. Hoe een jong meisje hiermee om moet gaan, rebels, het is immers nog een puber. Naaste de cynische komschie noot, af en toe, zijn er uiteraard wel de hartverscheurende momenten. En als je daar niet tegen kunt is het een typische tissue-film.

Ik kan er niet echt over oordelen maar ik denk dat het voor mensen met een ernstig (terminaal) ziek kind (of volwassene) niet echt een prettige film is om naar toe te gaan.




Geen opmerkingen: