zaterdag 29 december 2012

In de bios: Koning van Katoren

Weet je, eigenlijk heb ik vandaag helemaal geen zin om naar de Vrijbuiter training te gaan. Het heeft niets met het weer of luiheid te maken, nee, ik heb gewoon zin om naar de bios te gaan. Al een paar keer is het deze week door omstandigheden niet door gegaan en ik wil zo graag nog sommige films gezien hebben, voordat ze weer niet meer draaien. Helaas gebeurt het de laatste tijd nogal vaak dat een film na 2 weken niet meer in de Pathé te zien is.
Zo ook met Alex Cross bijvoorbeeld. Nu was ik helaas genoodzaakt om deze te downloaden en heb ik hem gisteren dan maar in mijn thuisbioscoop zitten kijken. Illegaal? Eigenlijk wel, maar ik betaal ervoor om hem in de bioscoop te kijken en vervolgens draait hij na 2 weken al niet meer. Ik ga niet 3 maanden wachten totdat hij op DVD verschijnt.... (Vond het overigens wel een aardige actie fim)

Een van de films die ik ook wil zien is "Koning van Katoren". Een Nederlandse en Nederlandstalige film. Daarbij draait deze film ook nog eens op christelijke tijden, zo ook vandaag, lekker al om 9:35 in de ochtend. Vrouwlief is werken en ik ga mooi naar de bios.

De film:
Het verhaal is geschreven door Jan Terlouw. Het gaat over het rijk Katoren waar de koning van dat land sterft zonder opvolgers achter te laten. Na vele jaren meldt Stach zich bij het ministerie aan om koning te worden. Dat kan alleen als hij een aantal opdrachten weet te volbrengen. En dat is dan het avontuur.

Het is een fantasieverhaal, een sprookje in een modern jasje. Dus dingen die kunnen en dingen die niet kunnen. Dingen die helemaal niet bestaan, verzin het maar. In een sprookje kan alles. En toch is alles ook weer heel normaal. Bij elk sprookje loopt het voor de good guys altijd goed af. Hier dus ook, mag ik wel verklappen. Maar hoe een en ander in zijn werk gaat, daarvoor moet je echt de film gaan zien. Het is mooie, andere en bijzondere film en die moet je gewoon gaan zien.

Er is ook een vervolgboek: "Zoektocht in Katoren". Die zal ook verfilmd moeten worden, als je het mij vraagt.

 

Geen opmerkingen: