donderdag 6 december 2012

In de bios: Looper

Gek genoeg heb ik Looper al op DVD. Toch heb ik er nog bewust niet naar gekeken. Ik wil hem gewoon in de bioscoop zien. Vervelend alleen is dat hij op zulke rare tijden draait. Of 's morgens vroeg of 's avonds. Gewoon 's middags is er (nog?) niet bij. Met de zondvloed aan vrije dagen heb ik er zo tegen het einde van het jaar  nog zo veel over dat ik tot 31 december nog slechts een enkele keer mijn neus op kantoor hoef te laten zien. Met de vrije dag van Kathy en de oppas van oma's maken we er dan meteen gebruik van om de voorstelling van Looper van 10:15 te gaan zien.

In de voorfilms worden we alvast lekker gemaakt met "De Hobbit" en "Silent Hill Revelation 3D". Revelation? Dat zou op zijn minst duiden op een vervolg van een eerdere versie. En dat klopt dan ook, vind ik uit na enig speurwerk. Eigenlijk zou ik dat eerste deel uit 2006 dan ook eens moeten zien. Eigenlijk....
Een andere trailer is die van een acteur die ik al in mijn recensie van Taken 2 op 22 november noemde. Het wordt onderhand weer eens tijd voor een film van ... Jason Statham. De titel van de film is me ontgaan, maar dat is ook vaak heel erg onduidelijk bij trailers. Er is weer actie te zien maar helaas.... in de trailer blijkt ook nog dat wannabe star Fat Ass Lopez een rol heeft toebedeeld gekregen. Jammer, jammer, jammer.... Daarmee kan de film bij mij al nooit meer hoger dan een 8 scoren. En dan heb ik hem nog niet eens gezien. Echt heel erg jammer.

De film van vandaag:
We praten hier over een science fiction film. De beelden zijn niet zo futuristisch als je van science fiction zou verwachten. Het zit hem ook meer in de diepgang van het verhaal.
In de verre toekomst, tijdreizen is inmiddels uitgevonden en verboden, wordt door de mafia dit verboden middel gebruikt om mensen uit de weg te ruimen. Simpelweg om ze 30 jaar in tijd terug te sturen. In de toekomst is iemand vermoorden blijkbaar niet meer ongestraft mogelijk. Of in ieder geval het opruimen van de lijken.
Eenmaal 30 jaar terug in tijd aangekomen staat daar een executeur klaar om het vonnis te voltrekken. Deze figuur wordt een Looper genoemd. Hij vermoordt dus mensen uit de toekomst.
Het verhaal begint pas op gang te komen als een Looper zichzelf moet vermoorden. Dit overkomt ook de hoofdrolspeler.
Wat dan volgt is een aaneenschakeling van gebeurtenissen tussen één en dezelfde persoon met een leeftijdsverschil van 30 jaar. De één weet wat er gaat gebeuren en heeft het al meegemaakt, de ander moet zijn werk afmaken. Een vonnis voltrekken.
Het wordt spannend opgebouwd. De kijker blijft tot denken gedwongen. Hoe logisch is het?  Kun je jezelf wel zien want je bent toch één persoon. Er schuilen overal geheimen. Het is allemaal heel apart, soms wazig maar toch weer boeiend. En aan het einde bestaat zelfs de mogelijkheid op een vervolg.
Dit keer eens een heel ander soort film, maar zeker de moeite waard.

Looper - Official Teaser Trailer (HD)



Geen opmerkingen: