woensdag 26 december 2012

Kangoeroeloop in Vught

Dit jaarlijks terugkerend evenement is vandaag voor de 41e keer. Tenminste volgens de speaker.
Steevast staat ook op het programma dat ik hier samen met Dorie en Johan naar toe trek.
Vanaf 2012 is de start verhuist naar de nieuwe accommodatie van AV Prins Hendrik, wat overigens niet zo ver ligt van de oude atletiekbaan.
Het parkeren is daarom als vanouds, op de weilanden naast de oude atletiekbaan. Van daar een 10-minuten wandeling naar de nieuwe baan.
Ook nu weer heeft AV Prins Hendrik de beschikking overeen atletiekbaan met 8 lanen en voor de 100 meter sprint zelfs 9.
Het gebouw voor alle faciliteiten is groots. Best een hoog gebouw als je er naast loopt.
De kleedkamers op de begane grond slaan we over omdat misschien op de verdieping meer ruimte is. Voor de dames wel maar voor de heren is dat duidelijk anders. Voor de heren is er per persoon duidelijk minder vierkante meters over dan bij de oude kleedkamers. Wel is er hier (vloer)verwarming. Daardoor is het hier meteen al bloedheet.

We hebben onze € 6,00 inschrijving voldaan en mogen onze warming-up rondjes op deze indrukwekkende baan gaan draaien. De wind koelt erg af en ondanks het zonnetje doe ik toch nog maar mijn windjack aan. Uiteindelijk sluiten we ons aan in het achterste startvak. Het vak van de 5 en 7,5km. Ja, we gaan voor de 7,5km., voor mij een behoorlijke stap vooruit!
Na het onhoorbare startschot is het een dikke honderd meter door de bocht naar een poortje de baan af, om dan aan het avontuur te beginnen. Maar probeer maar eens enkele honderden deelnemers (2.772 om precies te zijn!) door een poortje van amper 2 meter te persen... Dat betekent dat wij er vanaf het startdoek tot aan het poortje, ruim vier-en-een-halve minuut over gedaan hebben. Normaal gesproken zou dat 35 max. 40 seconden geweest zijn. Voor de eindtijd zal ik daarom hier een correctie op toepassen.

Het parkoers komt vrij snel uit op het oude parkoers.
Om beslist niet te snel te gaan maken Dorie en ik gebruik van hazen. Gewoon willekeurige lopers die net een mooi tempo lopen en waar we ons op kunnen richten. Oké, we hebben toch wat hazen voorbij moeten lopen eer we uiteindelijk bij de goede terecht kwamen maar dan gaat het ook lekker.
Met deze hazen voorop blijven we andere lopers inhalen, wat overigens niet betekent dat wij zo hard gaan, hoor. Dorie houdt op haar Garmin de gelopen afstand bij. De gemiddelde snelheid slaat nergens op door het lange oponthoud aan de start, maar daar ben ik straks voor met alleen mijn geklokte tijden.
We zijn voorbij de 4 km. als ik wel merk dat het tempo langzaam maar zeker iets omhoog gaat. Misschien omdat we telkens worden ingehaald door 12km-lopers op weg naar de finish of dat ik wat vermoeid begin te raken en dat het maar lijkt alsof we harder gaan.
Vanaf het bruggetje waar het vroeger nog 2km. was is het nu na een klein stukje al rechtsaf over asfalt weg of fietspad richting atletiekbaan. Echter, daar aangekomen krijgen we de verassing dat we nog een extra lus om een gebouw moeten maken om zo op de baan uit te komen waar we nog eens 3-kwart-baan moeten afleggen voordat we onder het finishdoek door lopen. Op de laatste 500 meter hebben we onze hazen gelost. Dorie heeft ze nog wel even persoonlijk bedankt.
Ik klok 53:25. In werkelijkheid ligt dat toch wel wat anders. En dan te bedenken dat we vlak voordat we de baan weer opgingen, we al door de eerste van de 15km werden ingehaald!
De Garmin van Dorie heeft 7,84km geregistreerd. De afstand zou 7,7km. zijn. Wat is nu het nauwkeurigst? Omdat afstanden en tijden allemaal "ongeveer" zijn, hou ik ook ongeveer 7,8km aan.

Ons resultaat + correctie:
  • Geklokte eindtijd: 53:25 min
  • "Verloren" tijd tot het poortje: 4:32 min
  • "Geschatte" tijd die we normaal gesproken tot het poortje zouden lopen:  0:40 min
  • "Werkelijke" eindtijd:  53:25 - 4:32 + 0:40 = 49:33 min
  • Afstand = 7,8km.
  • Gemiddelde snelheid = 9,45km/u
Toegegeven, deze snelheid is niet bepaald om over naar huis te schrijven. Echter, dit was voor mij de eerste keer dat ik deze afstand weer heb gelopen en is tevens de langste afstand tot nu toe van dit hele jaar. En ik mag ook niet klagen gezien de afgelopen 3 weken waarin ik weer helemaal niet gelopen heb.

En we mogen een setje markeerstiften als herinnering mee naar huis nemen.



Geen opmerkingen: