donderdag 10 januari 2013

Baantraining - Ontmoetingsloop



"Die zolen!", is het commentaar van Dorie, terwijl ik tijdens de cooling-down de quardriceps in de ooievaarsstand  aan het rekken ben. Ja, dat klopt ook wel. Het zijn onderhand "slicks" te noemen. Maar ze zijn ook al 4 à 5 jaar oud. En is dat wel verstandig om nog op die schoenen te lopen? Nee, hoezo? Volgens Jo kun je er nog wel nieuwe zooltjes onder aan laten brengen. Maar alweer?
Het mag wel duidelijk zijn, dat het mij ook duidelijk is dat deze schoenen duidelijk niet meer aan de normen voldoen. Maar ondanks dat ik  niet mag klagen als ik blessures ga krijgen, vlieg ik toch met deze schoenen over de baan. Net als vandaag.

Het programma voor vandaag is nl. de "ontmoetingsloop"
Maar daarvoor natuurlijk eerst de warming-up en de loopscholing. Jammer dat Herman er vandaag niet bij is. Dan had hij kunnen horen dat Marjolijn vandaag 3x "Goed zo..." tegen mij gezegd heeft.

Bij de ontmoetingsloop loop je met een koppel in tegenovergestelde richting over de baan, in baan 5 en 6. De één start hardlopend, de ander wandelend. Op moment van ontmoeten gaat de één over in hardlopen en de ander in wandelen. Bij de volgende ontmoeting weer andersom. Dit 10 minuten lang in eigen tempo. Je mag dus moe worden. Even pauze en dan weer 10 minuten, pauze en een laatste keer 10 minuten.
Ons koppeltje bestaat uit een triootje: Dorie, Judith en ik. Ik begin met hardlopen. Dorie en Judith wandelen de andere kant op. 

Ik moet zeggen, ik ga er meteen vol tegen aan. Ik leg zo'n 3 kwart van de baan af als ik de dames ontmoet. Ik weet niet precies wat de afstand is in baan 5. Ik heb ook niet echt geklokt dus heb ik geen idee hoe hard ik ga. Zelf hoop ik dat het zo rond de 14km/u zal zijn.
Het tweede blok gaat in ongeveer hetzelfde tempo. "Of ik wat relaxer wil doen....", komt van Judith af.
Dat doe ik dan in het 3e blok. Zo'n 10-15 seconden langzamer en kortere afgelegde weg op de baan. Behalve dan de laatste run als ik zie dat de 10 minuten bijna verstreken zijn, gaat de dubbele turbo er nog één keertje op. Dat is lekker vlammen op die korte stukjes.
 Maar Dorie en Judith hebben ook flink doorgelopen. Toch elke keer boven de 12km/u. Dan is het wel jammer dat ik ook niet zo'n GPS-machine aan mijn pols heb hangen.

De cooling-down en het commentaar op mijn loopschoenen doen we binnen en daarna is het voor mij weer lekker weekend...

Update:
Ik ben helemaal vergeten te vermelden dat we vandaag weer een volle bak hadden. Maar liefst 21 groep-één-ers op de baan! Dat mag wel weer vermeld worden.


Geen opmerkingen: