donderdag 17 januari 2013

Fit-less

Ik heb er al een hele tijd over zitten dubben. Ik wil eens een keer een tijdje gaan fitnessen. Nee, geen bodybuilding-tattoo-nethemd-moddervet-okselzweetlucht-gedoe, maar gewoon een keer wat anders. Ik heb een jaartje gezwommen, wat me overigens goed beviel, maar een keer wat anders is ook leuk. Nou komt dat niet zomaar uit de lucht vallen, natuurlijk. Nee, ik heb al veel langer gemerkt dat mijn jarenlange, zeg maar, eeuwenlange spierinspanningsloze werk er toe geleid heeft, dat dat beetje spiermassa, sorry, spierweefsel, echt veel te weinig is om zonder problemen ze een keer te gebruiken. Een keer een zware boodschappentas dragen, daar kan ik nog dagenlang van nagenieten. Een paar schroefjes in een schutting draaien. met accuboormachine nota bene, hebben een tennisarm tot gevolg. Ik zal nog heel lang aan die schroefjes herinnerd worden.
Het wordt tijd om het spierweefsel om te zetten in spiermassa. Geen bundels maar gewoon een beetje meer. Momenteel heb ik zo'n 6 à 7 sixpacks in mijn buik zitten. Ze vallen alleen op doordat ze nu als een hele grote bult, net boven mijn broekriem, naar voren steken. Als ik dat nu eens terug zou kunnen brengen naar 1 sixpack, dan zou ik al heel tevreden zijn.

Maarrr... ik wil er nauwelijks geld voor uitgeven.
Nu zijn er 2 centra op de markt die er uitspringen vanwege de lage kostprijs.
Basic-Fit en Fit-For-Free, beiden voor € 15,95 per maand, onbeperkt fitness. Eigenlijk ken ik er nog wel 1, namelijk, hoe toepasselijk, The Jim, ook voor € 15,95 per maand.  Maar die zit alleen in Rotterdam en ondanks "vrij vervoer" bij NS is die al uitgesloten.
Verder zitten er natuurlijk wat adders onder het gras.
Op de eerste plaats is die € 15,95 per maand gebaseerd op vooruit betalen van een heel jaar en dan vervolgens weer terugrekenen wat het dan achteraf per maand gekost heeft.
En dan zijn er natuurlijk ook de smaakverschillen. Hoe ziet het eruit, is het gezellig of wat dan ook. Ik ga toch alleen dus hoef ik alleen op mezelf te letten, en dan kijk ik het eerst maar naar mijn beurs.
Als je dan echt per maand wil betalen, dan ben je bij Fit-For-Free een Euro per maand goedkoper uit.
Maar dat is nog niet alles.Parkeren in de naastgelegen parkeergarage is bij Fit-For-Free gedurende 3 uur gratis i.p.v. € 1,20 per uur!)
Ik heb daarom gisteren besloten naar Fit-For-Free te gaan.
Gisteren ingeschreven en vandaag, na het werk, maar eens aan de slag.

Vandaag ben ik, bij uitzondering, wat later weg van het werk. Dan ben ik ook meteen ook laat voor mijn fitness-try-out. Even mijn pasje nog in ontvangst nemen, omkleden en pas tegen half 6 sta ik op de loopband. Loopband? Ja, loopband. Met die sneeuw en gladheid ga ik 's avonds niet bij GVAC trainen. Alternatief is dan overdag in de bossen, dat doe ik dan zaterdags, of bij de "sportschool". En dáárom stap ik nu op de loopband.
Ik start met 9,5km/u en na elke 5 minuten gaat de snelheid met 0,5km/u omhoog en dat 30minuten lang. De laatste 5 minuten gaan dus in 12km/u. Nou vind ik toch al dat de snelheid op een loopband hoger lijkt dus ik vind dat het best wel "hard" gaat. In de 30 minuten leg ik 5,31km af. en daarna nog eens 8 minuten uitlopen en -hijgen. Dat heb ik wel nodig. Vervolgens even wat bijkomen en dan nog een kwartiertje fietsen. Het is inmiddels al weer half 7 en voor een eerste keer is het al wel genoeg. Vandaag nog geen krachtpatser oefeningen.

Eenmaal thuis ben ik toch veel vermoeider dan ik had verwacht. Met andere woorden: ik heb toch een mooie alternatieve training gehad. Vermoeidheid met een tevreden randje....


Geen opmerkingen: