donderdag 31 januari 2013

GVAC Baantraining

Het valt al op dat de dagen weer aan het lengen zijn. Kwart voor 6 en het is nog licht. Samen met de temperatuur voelt het alsof de lente nadert. Helaas is voor volgende week toch weer een daling van de temperatuur voorspeld. Vervelend, want het weekeinde erop is het carnaval.
Maar vandaag is er weer de eerste baantraining sinds de ijstijd. Trainster Marjolijn is ook weer terug van een ziekbed. Voor Dorie en mij en ook Herman is het ook weer voor het eerst hier op het oranje tartan.
Marjolijn krijgt in ieder geval een groots welkom. Wederom is het aantal groep-1 atleten in grote getale op komen draven.

Vanwege de harde wind wordt het programma aangepast. De loopscholing zal niet in het sprint-startvak gedaan worden maar dynamisch al dribbelend op de baan na de warming-up rondjes.
Aan de temperatuur zal het niet echt liggen. Die is toch wel een aardig eind boven het vriespunt. Het is de hoge vochtigheid van de dagenlange moessons en die vervelende wind die het wat onbehaaglijk maken.
Vanwege de problemen die ik nu ondervind met mijn ademhaling zal ik het vandaag rustig aan doen. Ik heb daarom van tevoren al besloten om de hele training mijn windjack aan te houden.

Al tijdens de 2 rondjes inlopen begin ik gauw in ademnood te komen. Ik praat nog wel met Dorie maar mijn gehijg is nou niet bepaald onopvallend. Als daarna de loopscholing volgt hebben de skippings niet alleen veel weg van een paardenbeweging, ook mijn gehijg lijkt veel op dat beest. Tjonge wat ben ik buiten adem.

Voordat we aan de kern beginnen is er gelukkig een kleine pauze voor de uitleg.
Het programma is 400-600-400-600-400-600 en tussen de runs 100m. wandelen. Alles op eigen tempo maar wel telkens iets sneller, maar toch ook weer niet helemaal tot het gaatje....

Normaal gesproken ga ik hier vliegen, tegen mijn maximale adem aan. Vandaag niet. Vandaag starten Dorie en ik rustig aan. Een aantal heren lopen vóór ons, iets sneller. Alleen wandelen wij blijkbaar iets sneller want op de 100m komen we weer bij. Op de 600m wordt hun voorsprong te groot en langzaamaan lopen ze steeds verder op ons uit. Ook wij lopen echter elke run toch iets sneller. Door de rustig start raak ik niet buiten adem. Ik kan zelfs de laatste 600m alleen gaan. Weliswaar niet op mijn top zoals ik eerder wel eens deed maar wel met wat meer inspanning. En het valt mee want ook nu ben ik nog niet helemaal buiten adem.
Dorie, die de laatste run zonder mij gelopen heeft is dit keer wel wat langzamer gegaan.
De tussendoorwandelingen hebben we nagenoeg alle in 1:03 gedaan (5,7km/u)
Verder hebben we maar weinig in baan 1 gelopen en hoofdzakelijk in baan 2 en 3. De 400m en 600m zijn dus elke keer toch al gauw 10 meter meer, zou toch een ongeveer 0,2km/u hogere snelheid zijn ...

Het is me in de kern vanavond dus gelukkig goed gegaan. Die warming-up vooraf zal daar best aan meegeholpen hebben. Laten we dat dus ook maar gaan aanhouden bij de trimlopen.
Maar wat was het weer ouderwets gezellig....

Als ik wat later in de kantine in de weekend houding op een stoel onderuit hang, wordt ik er door José op attent gemaakt dat mijn buik met die vele sixpacks nogal erg uitsteekt. Maar die zijn ook aan rust toe...

 


Geen opmerkingen: