zondag 13 januari 2013

GVAC - trimlopen in de vrieskou

De thermometer in de Scénic wijst -2°C aan. Een felle zon straalt over Veldhoven, maar lopend vanaf de parkeerplaats naar de GVAC-kantine merk ik wel dat er een vies koud windje staat. Dat is toch wel het grote verschil met gisteren. Desondanks heb ik toch maar één shirt aan onder mijn windjack. Wel mijn handschoenen aan.

We hebben nog een paar minuten om in te lopen maar als we halverwege het 2e rondje op de baan zijn, zien we dat de start al in gereedheid wordt gebracht.Gelukkig neemt het zo veel tijd in beslag dat we zelfs aan de startlijn nog op het startsein moeten wachten.

Onze start is wat voortvarender dan vorige week. Al na 200m gaan we Wim voorbij. Eenmaal op het fietspad voelen we de vrieskoude wind op kop. Ja, noordoosten wind, is voorspeld en dat is net andersom dan dat we gewend zijn. Dus richting Knegsel hebben we die mooi in de rug.
We schrikken van onze eerste kilometer. Dat is toch wel behoorlijk op tempo. We proberen het wat rustiger aan te doen maar we lopen goed in cadans en we hebben ook nog een groep op sleeptouw. Bij de afscheiding van de kleine ronde zijn we er een paar "kwijt" maar er blijft uiteindelijk nog één andere passagier in onze bus zitten.
Intussen is ons tempo ietsjes gedaald, wat achteraf veel minder is dan we dachten. Dacht ik aan het begin, "met dit tempo hoef ik niet alleen door te gaan op het 5km-punt", langzamerhand begin ik te merken dat ik steeds meer "over" heb. En bij het 5km-punt ga ik er alsnog vandoor in eigen tempo. De passagier volgt maar ik ga te snel en hij haakt af.
Met een eindtijd van 35:36 verbeter ik mijn tijd van vorige week met maar liefst 1:27.
Ook Dorie, die op 36:30 finisht heeft een verbetering van 1:10 ten opzichte van vorige week.
De "passagier", die loopt door voor nog een rondje. Zo ver zijn wij nog niet.

Ik denk dat ons hogere tempo te wijten is aan de baantrainingen van de donderdagavond. Die tempohardheid doet het goed. Het is ook te merken aan het herstel want in no-time zijn we "uitgerust".
Dit betekent overigens niet dat we over 2 weken nog sneller zullen gaan. We blijven nog steeds voorzichtig op bouwen.
Volgende week staat de Dieprijtcross in Eersel op het programma.


Geen opmerkingen: