donderdag 24 januari 2013

In de bios: Gangster Squad

Het is al een behoorlijke tijd geleden dat ik in de bios was. Tenminste voor mij. 13 Dagen al weer.
Komt door al die drukte van de laatste dagen. En natuurlijk omdat ik weer fulltime aan het werk ben.
Door dat werk blijft er overdag veel minder tijd over om na de bios te gaan. En 's avonds laat doe ik niet. Het wordt daarom elke keer uitzoeken wanneer en naar welke film ik kan, direct naar het werk of in het vrijde weekend? Vandaag wordt het direct na het werk. Naar Gangster Squad.

De film:
Ik heb ergens in een kritiek in één of andere krant gelezen dat het een beetje zou tegenvallen. Wel vervelend, want ik wil niet graag negatief beïnvloed worden. Dan wordt het al minder leuk om naar die film te gaan, ook al kost het me niets extra's buiten mijn abonnement om. Maar goed. Nu zit ik dan in zaal 2 met 2 kroketjes uit de naastliggende snackbar Jimmy's.
Gangster Squad is gebaseerd op ware gebeurtenissen. Dat wordt aan het begin van de film tenmiste vermeld. Wat daar van waar is laat ik in het midden. Ik kom hier niet voor een historische gebeurtenis maar voor een (ont)spannende film.

Het verhaal speelt zich af in Los Angeles. Mickey Cohen (Sean Penn) zwaait er de scepter als kopstuk van de lokale maffia. En hij wil nog méér macht. Uiteraard zit er tussen het corrupte clubje stadsbestuur en wetsdienaars altijd wel een enkeling die dat niet is. Deze John O'mara stelt een klein team samen om wat tegengas te geven, wat niet meevalt door die corruptie.  Zo ontstaat er een strijd tussen de machtige gangsterbende en deze kleine, maar onbekende, groep strijders tegen het kwaad.
In tegenstelling tot die kritiek is het helemaal geen tegenvallende film. Juist heel onderhoudend, net wat je van een film van de "good guys" tegen boevenbendes verwacht. Het deed me denken aan de films uit de serie The Untouchables uit mijn jeugdtijd. Wat mij betreft dus wel een goede film.



Geen opmerkingen: