vrijdag 11 januari 2013

In de bios: Les Miserables


Na de euforie bij de notaris besluiten we vanmiddag een filmpje te pikken. Het wordt "Les Misérables" omdat "Het Bombardement" met een rol voor Jan Smits al niet meer draait. Al na een week of 3 niet meer, denk ik.
Omdat de film pas om half 6 begint heb ik nog mooi tijd om op mijn eigen hobbykamer te verblijven. Met een, nog niet uitgeslapen kop, installeer ik me in mijn relaxfauteuil in slaapstand en dan hoef ik verder niets meer te vertellen dan dat ik om half 5 ruw uit mijn dromen wakker schiet. Na mijn sprint, de trap af blijkt vrouwlief nog in hetzelfde dromenland te verkeren waar ik zojuist uit ben vertrokken. Kortom, het wordt nog even "hurry-up", want vrijdagmiddags is het ook nog eens altijd druk richting Eindhoven. Gelukkig valt dat dit keer mee en na de bestelde kaartjes te hebben opgehaald, hebben we zelfs nog even tijd voor wat versnaperingen. Vrouwlief vergrijpt zich aan een pafke terwijl ik een automaten gehaktbal verorber.

De achterste rij in zaal 1 is helemaal gevuld en richting het doek worden de rijen steeds dunner bezet. Een redelijk gevulde zaal dus. Natuurlijk begint de film niet op tijd als wij dat wel zijn.
Voordat het licht dooft stappen er nog 2 Aziaten in de rij voor ons. Het zijn geen chinezen, denk ik, maar eerder vietnamezen of Koreanen of zo. Of dat belangrijk is? Nou, niet echt, maar ik zie wel één van de mannen een plastic zakje naar boven toveren met daarin blijkbaar eetbare zaken. Niks mis mee want dat doe  ik ook eigenlijk altijd. Alleen vanaf dat moment walmen er de typische geuren van Aziatische kruiden, specerijen en eeterijen door de zaal. En ik zal alvast verklappen, dat duurt de hele komende 3 uur. Uiteindelijk toch niet zo'n pretje, als je het mij vraagt.

De film:
Het is eigenlijk helemaal geen film maar een musical op het witte doek. Er wordt geen, of bijna geen gewoon woord gesproken dan alleen in gezongen vorm. Hoewel de oorspronkelijke musical al eeuwen draait ken ik het helemaal niet. Ik heb geen idee waar het verhaal over gaat en het is dat ik een abonnement heb en vrouwlief hier ook naar toe wil dat ik hier die 158 minuten ga uitzitten.

Het verhaal is flinterdun. Een gevangene die zijn straf heeft uitgezeten komt voorwaardelijk vrij maar zal de rest van de film door een van de bewakers achtervolgd worden. In een andere identiteit ontmoet hij een vrouw over wiens dochter hij zich ontfermd na haar sterfbed. De blijvende achtervolging en de Franse revolutie zijn nog even wat ingrediënten maar dan is het verhaal (bijna) op.

Nu duurt het veel langer wanneer je iets zingt dan wanneer je iets zegt. Dat maakt het meteen dat de "film" zo lang duurt. Het haalt het tempo iets te vaak eruit, is mijn mening. Ik ben niet in slaap gevallen maar het duurt gewoon wat te lang eer de volgende scene aan de beurt is.
Als ik als muziek criticus zou spreken zou ik ook zeggen dat er te weinig variatie in de muziek zit. Alle muziekstukken zijn zo ongeveer hetzelfde. Als ik het vergelijk met Jesus Christ Superstar of Hair bijvoorbeeld, daar vind ik veel meer variatie in zitten.
Hoe dan ook. De liefhebber kan zich wel bijna 3 uur goed vermaken.

Les Miserables - Official Trailer (HD)



Geen opmerkingen: