dinsdag 29 januari 2013

In de bios: Zero Dark Thirthy

Omdat ik vanavond toch niet ga trainen maak ik maar meteen gebruik van om weer eens naar de bioscoop te gaan. Dit keer met Kathy. We gaan naar Zero Dark Thirty. Maar eerst nog wat eten.
Bij de McDonalds bestellen we via de automaat kipnuggets en bij de snackbar Jimmy's naast de Pathé eten we een frietje. De kipnuggets smokkelen we naar binnen. Smokkelen want oeioei, je mag geen meegenomen eten- of snoep mee naar binnen nemen.
Nadat de film is afgelopen maakt één van de personeelsleden mij er op attent dat we de McDonalds voortaan thuis moeten laten. Met "... het is alleen een zak..." maak ik me er van af.
Tijdens de film zit er, 2 stoeltjes recht van ons, een gast die tijdens de hoofdfilm, de zaal wel 10 keer heeft verlaten. Zenuwachtig, telefoontjes....? we kunnen alleen maar gissen. We snappen niet dat iemand nog naar de film blijft kijken.

De film:
Sommigen hebben weten te vertellen dat het een saaie film zou zijn.
Nou ja, dat moeten we zelf gaan beoordelen.

Het verhaal gaat over de strijd tegen de Taliban. Eerst passeren de diverse aanslagen van Al Qaida op Amerikaanse doelen, maar ook op die in Londen en andere doelwitten wat ook maar iets te maken hebben met de westerse niet-moslim beschaving. Dan volgt het beeld van de bestrijding van de Taliban, het voorkomen van nieuwe aanslagen, het ondervragen van gevangen Talibanleden of aanhangers.
Eigenlijk gaat het grootste deel van de film hierover. Je krijgt enigszins een kijk op wat er zich allemaal achter de scherm afspeelt. Of dit nu werkelijk allemaal zo gebeurt laat ik in het midden. Het is immers een film en geen documentaire. Uiteindelijk brengt de jacht op kopstukken van de Taliban de speurders naar de mogelijke verblijfplaats van Osama Bin Laden. Niets is zeker, maar uiteindelijk volgt datgene waar het de film om te doen is: de uitschakeling van Osama Bin Laden.

Het blijkt toch een boeiende film te zijn. Ondanks dat je weet hoe het zal aflopen, blijft het boeiend. Zo'n beetje het Titanic-idee. Of Osama nu echt wel dood is, weet ik niet. Ongetwijfeld zijn daar weer genoeg complot theorieën over. Maar ik weet ook niet of de Titanic wel echt gezonken is. Ze kunnen tegenwoordig zo veel. Photoshoppen en films maken. Nee, ik heb de Titanic zelf ook nog nooit met mijn eigen ogen op de bodem van de oceaan zien liggen. Nee, ik geloof er helemaal niets van. Allemaal sprookjes....

Zero Dark Thirty - Official Trailer #2 (HD) 

 

Geen opmerkingen: