zondag 20 januari 2013

Trimloop - Dieprijtcross

Vandaag is de 6e wedstrijd uit de Kempische Crosscompetitie. Vandaag is dat in Eersel, beter bekend onder de naam Dieprijtcross.
Dorie en ik hebben de "wedstrijd" voor vandaag iets anders gepland. We rijden eerst samen met Jo naar de wedstrijd, doen daar 1 of 2 rondjes en lopen daarna terug naar Duizel. Ik heb allerlei extra kleren meegenomen. Droge kleren voor de "terugtocht". Maar dat gaat zo niet gebeuren. We lopen meteen vanaf de finish door naar Duizel. En dus leggen we voor de start onze tassen alvast in de spiksplinternieuwe Clio van Jo.

Onderweg meten we de afstand weg al voor een deel en dat komt op ruim 4 km. neer. Daarbij zullen wij een iets andere weg nemen die ook nog wat langer is. Zo ver is het echter nog niet, want eerst gaan we nog crossen. Omdat we meteen na de finish doorlopen kan ik mijn spikes niet aan. Ook moet ik mijn kledingstijl op streng aanraden van Dorie aanpassen. Ze vindt me te dun aangekleed. En zo gaat het GVAC-shirt uit in ruil voor een warm fleece-shirt,bekend van de Lidl. En om gewapend te zijn tegen de ijzige wind gaat ook de bivakmuts op. Om het verhaal helemaal compleet te maken gaan we voor maar 1 rondje van 2,5km.

Het startveld trimmers is niet zo bijster groot, hoe kan het ook anders met dit weer, en toch zijn er een aantal die vergeten zijn hun lange broek aan te trekken. Wij starten lekker rustig aan en achteraan. Voorzichtig aftastend door de sneeuw. Het valt allemaal best wel mee. De ondergrond is wel hard, vooral de bulten, en puistjes, maar is verder goed te belopen. We lopen dit keer ook met een grote boog om het maisveld heen en daardoor ook wel een extra lus op het weiland richting de finish. Op dit stuk waaien wel de sokken uit de schoenen. Gelukkig mogen we hier finishen, samen in 18:22, gemiddeld 8,17km/u. Oef, dat is "langzaam" en er liepen er nog achter ons. Dit is dus echt het resultaat van behouden lopen. Van de ene kant omdat er sneeuw ligt en het parkoers daardoor verraderlijk is en anderzijds omdat we hierna nog verder moeten....
De speaker aan de finish herkent mij, en met "een bekend gezicht van GVAC", mag ik nog even kort vertellen hoe het parkoers er bij ligt.
Een stukje verder drukken wij onze stopwatch opnieuw in voor onze tocht der tochten: Eersel - Duizel in de sneeuwjacht. En wij blijven daar gewoon nuchter onder. En ja, het is intussen al een tijdje aan sneeuwen. Weliswaar stuifsneeuw, maar die staat wel horizontaal op onze gezichten gericht. Het is een straffe wind maar doordat we al warm zijn van het crossen kunnen we het goed hebben. We lopen lekker rustig in duurlooptempo.
Bij aankomst in Huize Dorie zijn eigenlijk alleen de knokkels op mijn handen koud en mijn linkerpols ter plaatse van mijn horloge. Blijkbaar met het indrukken van de stopwatch is dit deel bloot blijven liggen...
Ik klok een tijd van 32:49 en volgens het GPS-apparaat van Dorie was het 5,27km. Onze gemiddelde snelheid over dit stuk is daarmee 9,63km/u
Alles bij elkaar hebben we toch een dikke 50 minuten gelopen. En dat in deze arctische weersomstandigheden. Daarom hebben eigenlijk wel iets verdiend, vinden we.

We beginnen eerst maar eens met de kerstkranskoekjes van vorig jaar en naast de thee gaat er ook een neutje van een of andere kruidenlikeur naar binnen. Eenmaal weer helemaal terug op temperatuur drijven we deze nog eens extra op in de IR-sauna. Terug aan de eettafel gaan er nog een paar koppen soep en stokbrood met kruidenboter tegen aan. Het lijkt wel verwendag.
Na nog wat uitleg over tablets is het, met inmiddels 3 uur in de middag, tijd om richting Veldhoven te gaan.

Dat valt niet helemaal mee. Eerst is de Scénic helemaal "verijst" door de vallende ijzel, maar zijn ook de wegen niet bepaald betrouwbaar. Als ik de rotonde " 't Stuivertje" nader, raakt de Scénic al bijna in een slip bij het terugschakelen van 3 naar 2. Ik rij daarom nog maar heel behoedzaam verder. Pas als ik de bebouwde kom van Veldhoven in rij is er opeens helemaal niets meer aan de hand, alsof het hier helemaal niet geijzeld heeft. Nog even waakzaam zijn en dan is het de rest van de zondag lekker nietsdoen.
Het was weer een lekkere loopzondag...




Geen opmerkingen: