zondag 27 april 2014

Trimloop - Oranjeloop Lieshout: 10km.

Traditiegetrouw gaan we ook dit jaar weer richting Lieshout. Weer voor een 10km.
Van te voren blik ik toch nog even terug naar mijn blog van vorig jaar om te zien hoe het toen ging. Dat was niet verkeerd.
Dit jaar ben ik door al die omstandigheden niet veel beter geworden maar wel weer in stijgende lijn. Daar zou ik minimaal hetzelfde uit kunnen halen als vorig jaar en waarschijnlijk nog wel wat beter. Maar loopmaatje Dorie is even uit de running geweest en met de Koning van Spanje trail het volgende weekend in het vizier zal deze 10km. haar niet meevallen. Vanwege die trail zullen het vandaag wel 10km. moeten worden voor de broodnodige trainingskilometers.
Uiteraard zijn ook de buren aanwezig. Nee, ik moet zeggen de Buur-en: Mirjam en Rudolf. Beiden gaan voor slechts 5 km. en beiden vanwege blessureleed. Is het bij Mirjam nog steeds de achillespees die parten speelt, bij Rudolf is het een complicatie van spieren en zenuwen in zijn linkerschouder die uitstralen over zijn gehele linkerarm en torso, die hem dwingen tot een wat kortere afstand.
Dan heb ik het vandaag dus helemaal niet zo slecht...


Vond ik het een jaar geleden al niet druk (zie mijn blog), dit jaar is dat niet veel beter. Het is gewoon heel erg rustig. Van GVAC zien we naast Jan de Kok ook Anita Moonen en Peter Damen, samen met Judith, alleen loopt deze laatste niet mee. Het blijkt dat Anita voor de halve marathon gaat en Peter voor de 15km. Hij zal de eerste ronde wat inhouden en als Anita na de extra lus langszij komt met haar meelopen.


We lopen dit jaar zonder die onnodige chip en voor onze eigen nettotijd druk ik mijn klokje pas in bij het overschrijden van de startstreep.
Zoals altijd bij een stratenloop gaat ook nu weer iedereen er als een gek vandoor. Binnen 200 meter lopen Dorie en ik en ook Peter helemaal achteraan in het veld. Voor een kilometer maar en dan zijn we al weer enkelen voorbij gegaan. Die kilometerpaaltjes nemen we maar niet helemaal serieus en gebruiken we alleen ter indicatie. De eerste kilometer gaat nl. pas na 6:43 aan ons voorbij terwijl de tweede kilometer op 10 seconden na een minuut sneller gaat. Daar klopt dus niet veel van. Ook niet in verhouding met de afstanden zoals die op Dorie's GPS worden aangegeven. Maar we gaan stug door.
Vorig jaar, op zo'n 3,5km. in onze ronde werden we al gepasseerd door Nicole op haar halve marathon. Nu is er in de verste verte nog geen dame te bekennen.
Voorbij ons 4km.punt, de 5km. van de halve marathon zijn we dan al eerder gepasseerd, komen Anita en Peter ons voorbij. Anita is daarmee zo'n 1.100meter verder dan wij. Met dezelfde starttijd als die van ons schat ik haar snelheid in op 12km/u of misschien nog wel iets hoger.
Intussen heeft Dorie het er knap moeilijk mee maar uitstappen na één rondje is geen optie. De trainingskilometers zijn hard nodig voor het volgende weekeinde.
Ik weet van vorig jaar dat die 5e kilometer veel korter is en dan blijkt ook dat onze tussentijd na de eerste ronde nog maar net 2 tellen boven het half uur ligt. Het zou dus nog wel een "onder het uur" kunnen worden.

Zo gaat de eerste kilometer van de tweede ronde met 10 seconden minder, al voortvarender dan in de voorgaande ronde. Die "winst" is echter na de 2e kilometer bijna geheel verdampt. Ik zwijg maar. Ik wil Dorie niet ontmoedigen. Ook op de 3e en 4e kilometer leveren we per kilometer zo'n 8 seconden in. Pas als de laatste kilometer is ingegaan, doet de geur van de stal het tempo weer opleven en pakken we weer 9 seconden terug. Helaas komen we daarmee niet onder het uur uit, maar 8 seconden daarboven, volgens mijn klokje.

Met Peter is het intussen niet helemaal gegaan zoals was afgesproken.
Direct na de doorkomst van de eerste ronde heeft hij al bij Anita moeten afhaken. Haar tempo blijkt toch een maatje te groot voor Peter. We zien hem voor ons in de wandelpas maar nog voor we bij hem zijn stapt hij het parkoers weer op om zijn weg te vervolgen. Zijn tempo ligt dan toch nog net iets hoger dan dat van ons en we zien hem langzaamaan verder weg lopen. Uiteindelijk zal hij toch wel de 3 rondes vol maken.
Helaas is Jan de Kok nog niet helemaal hersteld van de verkoudheid die hij deze week heeft opgelopen en moet een minuut toegeven op zijn resultaat op dezelfde afstand op de Paasloop in Boxtel afgelopen maandag. Ik probeer zijn finish nog vast te leggen met mijn spiksplinternieuwe Samsung Galaxy S4, maar door de nieuwigheid en al die mensen die er opeens voor gaan staan staat er uiteindelijk niet meer dan een schoen en wat straatkeien op de digitale plaat. Die heb ik dan ook mooi "gedelete".. Volgende keer beter.








Geen opmerkingen: