maandag 21 juli 2014

Mijn training Halve Marathon Eindhoven 2014 (HME14) is vandaag gestart

Vandaag pas?
Yep. Moet wel want komende zaterdag ga ik al meetrainen met de trainingsgroep van GVAC Veldhoven en dan beginnen we met de eerste afstand: 12km. Die afstand moet je dan al kunnen lopen, uiteraard. Nu is dat "uiteraard" voor mij momenteel niet zo heel erg vanzelfsprekend en dus lijkt het me verstandig om vandaag maar eens echt te beginnen.

Dat doe ik dan met een rondje Zeelst-Oost en wie weet misschien wel twee.
Omdat ik wat eerder thuis ben dan eigenlijk verwacht, omdat onverwachts onze Photoshop Workshop niet door ging, kan ik al vroeg aan de bak.
Het is nog steeds warm, zij het niet zo bloody hot als de afgelopen dagen maar toch.

Het is vandaag precies 15 dagen geleden dat ik voor het laatst heb "hard" gelopen. En dat "hard" mag met een paar kilo zout genomen worden, want dan heb ik het over de Coriotrail in Heerlen en zoals toen al te lezen was, heb ik zo heel veel hard gelopen.
Ook wordt het ook nog eens de allereerste keer dat ik mijn spiksplinternieuwe ASICS zal dragen. Knalrode ASICS Cumulus voor de kenners.

Heel rustig van start en wat lopen die nieuwe schoen "raar". Ze voelen wat te groot, maar dat zijn ze beslist niet. Een halve maat kleiner paste ik amper in en een kwart maatje bestaat helaas niet. Wellicht ligt het er gewoon aan dat ik zolang niet meer gelopen heb.
Heel rustig draaf ik langs de Biezenkuilen, de adem 4 op 4. Mijn benen zijn verschrikkelijk stijf. Mijn knieën doen pijn maar ik kan nog niet bepalen of dat komt door de stijfheid of dat mijn knieën gewoon pijn doen.
De lantaarnpaal op de Kruisstraat en ik ben 6:14 onderweg. Volgens mij is dat ongeveer een kilometer en dan valt het eigenlijk nog niet zo heel erg tegen. Zo tegen een kilometer of 2 weet ik het al: ik ga toch voor 2 rondjes. En dus loop ik eenmaal weer op de Biezenkuilen aan de linkerkant van de weg. Doorkomst halfweg: 16:11

Die 2e ronde gaat al vlotter. Dat voel je gewoon, maar ik maak het niet te gek. Rustig op de adem letten. Die is nu 3 op 3. Ik kan niet diezelfde lantaarnpaal aanhouden als in de eerste ronde omdat nu het aanloopstuk ontbreekt. Ik kies de lantaarnpaal een eind verderop bij het linksaf gaan. Dat is ongeveer net zo veel verder als dat aanloopstuk uit de eerste ronde. Maar dan zit ik "pas" op 5:34. Ga ik dan zoveel harder?
Even dimmen, rustig aan, niet gaan versnellen en als ik dan uiteindelijk weer bij het startpunt terug ben staat mijn klokje stil op 31:23. Dat is bijna een minuut sneller dan de eerste ronde.
Zoals het hoort, de cooling down. 2 rondjes door de buurt met de nodige oefeningen, rek en strek.

Het zit erop, de eerste dag. Morgen naar de GVAC wegtraining.





Geen opmerkingen: