maandag 28 juli 2014

Trimloop - Stratenloop Duizel 4km

Vorig jaar was ik hier nog toeschouwer maar dit jaar doe ik mee. Vanwege de last aan mijn rechtervoet en de trainingen van de afgelopen dagen én wat nog gaat komen kies ik vandaag voor de 4km. Dat zou neerkomen op 2 rondes. De 10km doen er dan 5.
Alleen,was het maar zo simpel. Wellicht voor de 10 wel, maar de ronde is echter geen 2km. Ze komen wat te kort en omdat op te vangen wordt de start wat verder weg gelegd. Een aanloopstuk zo gezegd, om de 10km toch 10km te laten zijn. Maar dat betekent wel dat de 4km dus ook niet klopt. En hoe lang is die dan? Het staat nergens aangegeven. Dus ben ik zelf maar wat gaan rekenen.

Om te beginnen ben ik voor mijn doen "hard" vertrokken en heb dat ook na de doorkomt door start/finish vol proberen te houden. In de 2e ronde is dat inmiddels over en loopt de energie en dus ook het tempo langzamerhand terug.
Met dat gegeven ga ik aan het rekenen.

Ik ga er even vanuit dat het aanloopstuk 200m is. 
Dan is elke ronde 10km-200m en dat gedeeld door 5 = 1,96km.
De 4km is dan in werkelijkheid het aanloopstuk + 2x een netto-ronde, oftewel 200m+2x1,96km=4,12km
Ik zet dit in een Excel-bestandje met als variabele de lengte van het aanloopstuk.
In dit Excel-bestand tevens de berekening van de gemiddelde snelheid op aanloopstuk en per netto-ronde.
Dan blijkt dat bij varieren van de lengte van het aanloopstuk tussen de 175 en 200m, de laatste afstand het dichtst de waarheid benaderd, nl. de snelheid op het aanloopstuk en de eerste netto-ronden en vervolgens de tweede, maar ook het gemiddelde over de totale afstand. Daarom hou ik als aanloopstuk 200m aan en bedraagt de totale 4km in werkelijkheid 4,12km. Zo, dat was even ingewikkeld.
Ben ik er wel even van uit gegaan dat de afstand van 10km wel correct is .

En hoe ging dat dan, dat hardlopen?
Meteen na de start zet ik het op een lopen. Kim ben ik meteen al kwijt en Henk loopt vlak achter me. Maar wat gaan ze hier achterlijk hard weg, laat ik ook Dorie weten, die aan de kant staat te supporteren.
Na 1:05 kom ik door start/finish. Dat zal wel zo ronde 200m zijn schat ik (dan nog)
Normaal gesproken, bij zo'n snelle start, begin ik na een paar honderd meter al met het inhalen van te snelle starters. Nou, daar is hier geen sprake van. Misschien ook wel omdat het deelnemersveld niet bepaald groot is. Op de 4km zijn dat er 12 en op de 10 hebben zich 27 mensen ingeschreven.
Ondanks dat er best een aantal GVAC-ers aanwezig zijn, vind Fritzzz het jammer dat er niet meer zijn komen opdagen. Maar dat wordt hem wel duidelijk als ik hem vertel dat ik normaal gesproken ook gewoon aan het werk ben en voor vandaag een vrije dag genomen heb. Tja, op een gewone werkdag is, of iedereen naar het werk, of op vakantie. En dat beseft Fritzzz nu ook wel.


Intussen loop ik wel langzaam in op een dame voor me. Met een meter of 4-5 voorsprong komen we de eerste ronde door maar daarna begint de energie al op te raken. Dat zal ook wel te maken hebben met de temperatuur, of eerder de benauwdheid vanwege die temperatuur in combinatie met de hoeveelheid vocht die hier een half uur geleden flink omlaag is gekomen.
Hoewel de benen toch niet vermoeid zijn kom ik gewoonweg nog adem te kort. De dame voor me loopt van me weg en wanneer ik over de finishlijn stap is zij al zeker 20 meter verder in de 3e ronde. Inderdaad, die gaat voor 10km.

Toch valt de vermoeidheid mee. Of herstel ik al wat sneller? Wie weet.
Mijn klokje staat stil op 22:31, exact dezelfde tijd als vorige week bij de zomeravondloop op Ter Spegelt. Alleen is het nu ietsjes langer. Henk is al gefinisht maar ik zie Kim nog binnen komen op 24:42. Ben ik dus mooi ruim 2 minuten voor geweest.

Intussen gaat de wedstrijd van de 10km nog door. Met mijn camera maak ik nog vlug wat actiefoto's en na afloop ook nog enkele van het podium. Ja, want van GVAC hebben we toch 2 podiumgasten.
Bij de heren is dat Ivo Limpens en bij de dames Ellis van Gompel

Daarna is het nog gezellig natafelen in de zonnige achtertuin van Dorie en Johan. Voor de autolozen is er een koel biertje om de vlaai en ijstaart weg te spoelen.
Eenmaal weer thuis is de rechtervoet nog steeds pijnlijk.
Ik besluit om met het vooruitzicht van een trimloop op woensdag, de baantraining op donderdag en met al 3 dagen van trainen en trimlopen achter de rug, de GVAC wegtraining van morgen maar over te slaan. Dat zou misschien te veel van het goede worden.





Geen opmerkingen: