zaterdag 23 augustus 2014

Het zit ook echt helemaal niet mee

Al sinds een aantal maanden heb ik last van jeukende onderbenen. Een vorm van eczeem zou het zijn volgens de huisarts. De voorgeschreven zalf hielp wel maar was in no-time op, ik denk omdat er een luchtbel in de tube zat en ik daarom minder zalf te besteden had. De werking was goed, genezing verliep voorspoedig maar vanwege ontbreken van zalf is het langzaamaan toch weer terug gekomen. Erger zelfs. 
Bij een volgend bezoek aan de huisarts een sterker middel voorgeschreven gekregen. Na anderhalve week smeren hier toch maar mee gestopt.
Ik weet niet of het aan de zalf ligt of aan iets anders maar beter werd het in ieder geval niet. Uiteindelijk zelfs nóg slechter.

Op mijn onderbeen, voornamelijk links, maar ook wat rechts, verschijnen blaasjes. Deze springen uiteindelijk open door de druk van het vocht onder die blaasjes en er ontstaan wondjes. Om deze wondjes ontstaan weer de duidelijke kenmerken van een ontsteking. Een grote rode cirkel om elk wondje. Mijn hele linkerbeen is één en al ontsteking, gloeit enorm, is ook erg pijnlijk en duidelijk opgezet en dikker dan mijn rechterbeen. Met paracetamols probeer ik de ontsteking wat te remmen. De doosjes zijn inmiddels niet meer aan te slepen.
De huisarts is pas volgende week dinsdag terug van vakantie en dan heb ik sowieso al een afspraak voor andere controle. Meteen maar dit probleem aan toegevoegd.

Intussen blijft de vorming van wondvocht onverminderd door gaan. Onder de dikke korsten van de wonden wordt weer druk op gebouwd en op een gegeven moment barst de korst open en stroom het vocht er uit. Smerig maar wel een opluchting omdat daarna de (druk)pijn eventjes iets wordt verlicht. Bij sommige wondjes komt zoveel vocht los dat zelfs de dikke korst loslaat en ik weer met een open wond zit.

Ook vrouwlief zoek driftig op internet en het lijkt er heel erg sterk op dat het wondroos is. Alle symptomen wijzen daarop. Er zijn verschillende remedies en in afwachting van de huisarts kies ik er voor om de benen wat rust te gunnen. En bij voorkeur de hoogte in. Dat werkte al eerder. Wikkelen in een nat verband zie ik niet zo zitten met al die open wondjes, maar wat ik al weken doe, nl. gedurende 10-15 minuten de koude douche erop, zie ik veel meer zitten.

Het kan ook niet anders dan dat ik er ook foto's van gemaakt heb. En nee, ze zijn beslist niet weblog-geschikt, maar wel om straks eventueel de dokter te tonen, mocht het onverhoopt opeens dinsdag over zijn. Google desnoods maar "wondroos" en kijk op afbeeldingen, want erg smakelijk is het niet.




Geen opmerkingen: