donderdag 25 september 2014

GVAC - baantraining met 6-minutentest

Ja ja, de 6 minutentest. En dat terwijl ik er al zo lang uit lig. Overigens wel een mooie test hoe ik er nu voor sta, opnieuw aan het begin van mijn loopseizoen....
Er is ons een uitgebreide warming-up beloofd maar ik weet dat dat voor mij nooit genoeg is. Om een beetje warm te zijn heb ik nl. een warming-up nodig met daarna nog 10-15 minuten inlopen. Na 5 minuutjes bijkomen zou ik er dan klaar voor zijn.
Maar in plaats daarvan doe ik gewoon de standaard warming-up mee. Dat zijn 2 rondjes rustig inlopen, één rondje dynamische oefeningen en een rondje steigerungen. Alles bij  elkaar dus maar 4 rondjes of 1,6km. Dan ben ik echt nog niet warm, maar goed.

We doen het samen met groep 3 die daarom op het 200m punt start.
Ik ga maar meteen als een gek van start. Maar ben ik er als een gek van start gegaan, voor mij is nog een handjevol lopers die er nog sneller vandoor gaat. Nu is mijn strategie om hard weg te gaan, dan heb ik dat alvast gehad. Heeft uiteraard natuurlijk te maken met de relatief korte duur van 6 minuten.
Het eerste 100m punt in 24 seconden (15km/u) is dus achterlijk hard voor mij, maar dat hoort er bij.
Ik loop de eerste 300m naast een andere man mee maar na 2 keer de buitenbocht besluit ik maar achter hem te blijven en na de eerste snelle ronde begint het tempo al wat te zakken. Gewoon op de tanden bijten. Zo eenvoudig ligt dat echter niet. Hoewel de benen het goed aankunnen is dat met de ademhaling helaas niet zo. Het wordt dus "inhouden" om op adem te blijven. Ik laat de 2 dames die op mij inlopen keurig aan de binnenkant passeren en ik zie al wel dat ik in ieder geval de 3 rondes binnen de tijd kan afleggen. De 12km/u heb ik in de pocket.
Na het eindsignaal loop ik terug, 30 passen, ik schat dat in op 25 meter.
Totaal afgelegde afstand: 1.225 meter en dus goed voor 12,25km/u
Als ik dat naast de 6 minuten test van 12 juni 2014 leg dan is dat zelf 10 meter meer.
Moe? Een beetje buiten adem maar ook weer snel hersteld. Valt allemaal dus reuze mee.
Het verloop van de 6 minutentest:


We maken de training vol met naar keuze 6, 7 of 8x400m op snelheid naar keuze met tussen de runs 100m wandelen. Dorie, die tijdens de 6 minuten test samen met Lina, 950 meter heeft afgelegd, doet de 400tjes nu wel samen met mij. We gaan voor 8 rondes en gewoon op een tempo weg en zien wel waar we op uitkomen. Vanwege de coopertest van de groepen 4 en 5 lopen we in baan 3. Dan doen we daarom ook de gehele training. Elke ronde bedraagt volgens de GPS van Dorie 420 meter.
We wisselen de tempo's een beetje af. Op gevoel af en toe wat rustiger en dan blijkt het nog dat we harder gaan dan dat we van plan zijn. Geeft enigszins toch aan dat het nog wel goed zit met de conditie. Beter dan verwacht. Lina loop de laatste run ook met ons mee.
Al met al is het weer een heerlijke training geweest. Lekker weer, droog en fijne looptemperatuur. 
Ik kon de tempo's goed aan, niet veel last van mijn voet en met de ademhaling valt het ook mee. Kortom: een geslaagde training.







Geen opmerkingen: