vrijdag 5 september 2014

Hoog Soeren dag #3

Vroeg wakker. Automatisch, denk ik, omdat we er vandaag uit moeten. Wel pas om 11:00 uur dus ruim de tijd voor een rokerig terrasje met koffie en een een uitgebreid ontbijt. Nog een lekkere uitgebreide douche, nee helaas, de jacuzzi is niet gebruikt, maar dat heeft ook enigszins te maken met de infectie aan mijn benen, zullen we maar zeggen.
De koffers zijn in no-time ingepakt. makkie, want ze waren nog niet eens uitgepakt.
Heerlijk zo, alles op ons gemak en een kwartier voor de deadline staan we al af te rekenen aan de balie.

Buiten lopen we nog even om ons hotel heen. We hebben niet eens gezien hoe ons hotel er eigenlijk van buiten uitzien. Veel hebben we niet gemist.

En dan het eerste deel van her programma van vandaag: Paleis het Loo in Apeldoorn.
In een vloek en een zucht staan we voor de beruchte "naald" waar een paar Koninginnedagen geleden nog een mafkees tegen aan butste na een mislukte aanslag op het koninklijk huis.
We rijden de bijna lege parkeerplaats helemaal tot aan de toegang op.
Voor de entreekaartjes stappen we een modern gebouw binnen.
"HET HUIS VAN ORAN" prijkt op de gevel.
"Oran?", vraag ik me af... Heb ik de "JE" over het hoofd gezien. Klonk anders ook wel leuk.

Naast de entreekaartjes ook maar een muntje voor een bezoek aan de expositie van Grace Kelly.
En dan het paleis in. Dus niet. Eerst nog langs de stallen en een restaurant, een lange met hoge bomen omzoomde laan en dan pas sta je voor de poort waar daarachter pas het paleis staat. Je kunt die hele afstand ook tegen € 3,00 met een pendelbusje afleggen, maar we hebben nog jonge benen. We strompelen gewoon over de klinkers tot we op de plek komen waar onze kaartjes door een conductrice van een gaatje worden voorzien.

Recht voor ons staat ie dan, het paleis. Uiteraard mag je niet via de hoofdingang naar binnen. Dat was op Soestdijk ook niet. Die voordeuren zijn er waarschijnlijk alleen maar voor de sier. Nee, net als bij Soestdijk komen we via een onderdoor deurtje in de kelder uit.
Eerst de shop in en dan pas de rest. We nemen dit keer geen audiotoer maar volgen de pijltjes. In tegenstelling tot Soestdijk mag je hier wel foto's maken. Zonder flits weliswaar maar dan toch. En zo hebben we de bewijzen dat al die oude paleizen eigenlijk niet veel meer zijn dan een hele grote kringloopwinkel. Het zal allemaal best wel duur zijn maar het ziet er niet uit. zo oud en oubollig, Ja, misschien missen we de geschiedenis nu we geen audiotoer genomen hebben.

Niet veel later staan we dan ook al buiten de tuinen te bewonderen. Bewonderen is ook een groot woord want in 2, 3 blikken heb ik het gezien.
Tijd voor Grace Kelly. Na die sigaret dan. Maar bij de entree van Grace Kelly zien we opeens een terrasje. Een korte maar felle sprint en we hebben het mooiste plekje weten te bemachtigen met ook nog lekker zittende stoelen. Kunnen we hier mooi van een kleine lunch gebruik maken.
En dan toch maar naar Grace Kelly.
Dat kost maar € 3,00 en dat is ook wel te merken. 2 Gangen met wat filmpjes, een auto en wat jurken en that's it.... Zelfs hoe ze aan haar tragisch einde is gekomen ontbreekt. Vreemde expositie, als je het mij vraagt. Had ik kunnen weten, voor € 3,00...

Dan maar op weg naar de uitgang met nog een ijsje onderweg. Klaar voor deel 2 van vandaag.
We gaan naar Rheeze, naar de sprookjescamping, waar vandaag Kathy en gezin zijn gearriveerd voor een weekje vakantie. Eventjes een frietje eten, een fijne vakantie wensen en dan terug naar Veldhoven.
En het huisje waar ze verblijven ligt er prachtig bij. Op een veldje met in het midden een speeltuintje en rondom kampeerplaatsen. Jason en Ryan vermaken zich al kostelijk. Een leuke ***** camping die ook echt is afgestemd op de allerkleinsten. Blijkbaar is dat ook de reden voor een "Best Camping 2014"-award van ANWB.
Na een wandelrondje over de camping en een frietmaaltijd houden we het voor gezien. Het is nog 199km naar Veldhoven en ik begin al aardig moe te worden.

2 Uur en 5 minuten later  staan we weer voor onze voordeur. Het is al aardedonker terwijl het net 9 uur is geweest. Maar het waren 3 fantastische dagen....