zondag 28 september 2014

Trimloop: Posbankloop Velp 6km

Hier heb ik vele jaren naar toe willen gaan en dan wel naar de 15km maar om de een of andere reden heb ik het nooit gedaan. En ik weet eigenlijk niet eens meer waarom ik nooit geweest ben.
Vandaag ga ik dan wel en wel samen met Dorie, Johan en Rik. Dorie en ik gaan voor de 6km terwijl de andere 2 de 15km voor hun rekening nemen.

Het is al kwart voor 12 als we vanaf het Hileind vertrekken maar met een uur zijn we eigenlijk al op de plaats van bestemming: de sporthal de Dumpel in Velp. Na ophalen van onze nummers hebben Dorie en ik nog een uur en 10 minuten voor onze start, terwijl de 15km-lopers zelfs daarna nog een uur te gaan hebben. We kunnen het dus even rustig aan doen.

De start is niet bij deze sporthal maar 10 minuten verder op. Wat die 10 minuten betekenen is ons niet duidelijk want in wandeltempo blijken we toch al gauw een kwartier onderweg te zijn.
In de sporthal is maar weinig bedrijvigheid. Dit wordt heel anders als we het startvak naderen. Als ik de speaker moet geloven staan hier inmiddels zo'n 1.100 lopers op het startschot te wachten.


Wij starten redelijk achteraan. Met de chip in het startnummer krijgen we toch een netto-tijd.
Voor mij is deze 6 km vandaag opeens een lange afstand. Dit vanwege de lange afwezigheid door al die ongemakken van de laatste tijd. Ik zal daarom ook rustig van start gaan en spoor Dorie ook aan zelf verder te gaan als ze vlugger kan.
Dat rustig lopen in begin gaat vanzelf. Door de drukte kun je niet zo veel. Intussen wacht ik vol spanning op het 1e kilometerbordje, maar en hoor, die komt niet. Wel een bordje 5km en 14km maar die snap ik even niet.
Even later gaat het een eind omhoog. Niet stijl maar wel duidelijk voelbaar. We zien zelfs 2 mensen al in de wandelstand. En dan gaan we weer omlaag. een behoorlijk eind. "Shit", denk ik nog, want hoe verder we dalen des te steiler wordt het op de Emmapiramide met de "Muur van Aalbers", wat dat ook zou mogen betekenen. En na de daling gaat het ook weer omhoog. Héél langzaam, dat wel, maar een stuk verder gaat het opeens wat steiler. We moeten de Emmapiramide naderen. We bijten even op ons tandvlees en we lopen het boordje "De Muur" met 400m. voorbij. Nog 400 meter tot aan de muur en het is nu al zo steil, de bordje 300 en 200 volgen terwijl veel lopers al wandelen als we horen dat het nog maar 150 meter tot de top is. Tot de top? Wad dat alles? Inderdaad. Dit was dan "De Muur". Stelt eigenlijk niet zo veel voor.
Wat dan volgt is de afdaling naar wat later blijkt is het één lange afdaling naar de finish. Ik kom nu ook het bordje 2km tegen. Stom,stom, stom, de kilometerbordjes tellen hier terug!

Tijdens de afdaling raakt Dorie achterop. Ik daal doorgaans wel sneller maar dit keer doe ik het nog wat voorzichtiger. Desondanks ga ik veel lopers voorbij, zelfs de pacer van 40minuten. Dat was dus geen goede pacer. De eindtijd wordt 36:28 op mijn horloge en een seconde langzamer officieel. Dorie klok ik 15 seconden later af.
Hoewel er voortdurend gesproken wordt over een afstand van 6,2km. staat op de uitslagenlijst toch een gemiddelde snelheid die uitgaat van 6km, dus 9,868km/u i.p.v. 10,196km/u.


Omdat de finish op een heel andere plaats is dan de start, spoeden we ons terug naar het startgebied waar de lopers voor de 15km staan te wachten op hun vertrek.
We treffen eerst Johan en Joop aan maar ook Evert, alle drie vooraan in het startvak.
Helemaal achteraan vinden we Trees en Rik, maar ook Annette en Annemarie. Het zijn we meer lopers dan op de korte afstand, 1.500 volgens de speaker en het duurt tot 6:02 eer de laatste loper de startlijn heeft overschreden.


Na de terugkeer in de sporthal en de douche blijkt ook Trees er weer te zijn. Last van haar keel, of beter het ontbreken van haar stem en gebrek aan lucht heeft haar vroegtijdig uit doen stappen. Een verstandig beslissing. Met zijn drieën gaan we nu naar het finishgebied om "onze" lopers op te vangen, ondertussen genietend van een Italiaans ijsje.


Met een groepje GVAC-ers wachten we nog op de binnenkomst van Rik. Na de douche en een drankje in de sporthal is het tijd om naar huis te gaan. Klokslag 6 uur sta ik weer voor onze voordeur waar vrouwlief net op het punt staat te vertrekken voor oppaswerk.
Kan ik lekker even onderuit.....





Geen opmerkingen: