donderdag 16 oktober 2014

Training - GVAC baantraining

Het is de week na de (halve) marathon van Eindhoven. Ik verwacht eigenlijk wel dat het wat minder druk zal zijn of worden. In ieder geval komt Dorie alvast niet. Zij belt af omdat ze geen vervoer heeft omdat ook zowel Jo, als ook Rik en Marianne vandaag niet naar GVAC gaan. Dat weerhoudt mij niet om tocht te gaan. En hoewel ik beslist niet vroeg ben is het niet bepaald druk in de kantine.

Als Marjolijn het donderdagavond appél heeft gehouden blijven wij in groep 1 uiteraard weer even binnen wachten. De uitleg is duidelijk. De marathon n van Eindhoven is één van de twee eindpunten in de training opbouw. M.a.w. vanaf nu wordt er weer langzaam opgebouwd naar de volgende Marathon/halve marathon periode. Dat zal wel in de buurt van de marathon van Rotterdam of de Venloop eindigen, denk ik. Maar eerst nog 3 weken rustige training voordat we weer beginnen met loopscholing en intensievere trainingen.

Voor vandaag daarom geen loopscholing en de warming-up zoveel mogelijk gaandeweg de rondjes op de atletiekbaan. We beginnen daarom ook al heel vroeg aan de kern. Eigenlijk ben ik nog helemaal niet warm genoeg maar oké.
Het is droog ondanks een heel dreigend wolkendek in de vorm van een aanstormende orkaan.
Het programma is officieel 3x400 met tussen de runs 100m rustig, dan 200m rust en dan 3x600m met tussen in 100m rust. Tempo 85% van de 6MT. Voor mij betekent dat 2:18 op de 400 metertjes en 3:28 op de 600m., oftewel een tempo van 10,4km/h
"Maar....", voegt Marjolijn er nog aan toe, "als je zin hebt mag je ook harder lopen, maar ook langzamer. Loop gewoon zoals je het zelf lekker vindt....."
En dus start ik gewoon op gevoel en de eerste 100 meter zegt al meteen dat ik ver boven die 10,4km/h zit. De snelle jongedame uit onze groep haalt mij halverwege al weer in maar ik blijf gewoon mijn eigen tempo vast houden. Het wordt 2:06 op die eerste 400m. Dat is toch wel wat sneller dan gepland.
Tijdens de 100m rust wandel ik de snelle jongedame al weer voorbij. Tijdens de 2e run van 400m word ik niet ingehaald en ook niet bij de 3e. Komt het misschien omdat ik steeds harder ga? Het is telkens ook maar 1 rondje en dat is gemakkelijk vol te houden. In ieder geval komt ze me helemaal niet meer voorbij.
Na de lange pauze van 200m beginnen de runs van 600m. Tempo ligt stiekem al een kilometer per uur lager maar ik ga nog steeds voor lopen op gevoel en ook nu gaat het tempo weer per run omhoog. Het gaat aardig richting de 12km/u en ik mag dus niet klagen.

Nog een cooling down, het dynamische deel buiten en het statische deel binnen en dan ben ik al om half 9 weer thuis. Inderdaad, zo vroeg al.
Maar wel weer lekker getraind ook al heb ik me niet aan de rustperiode gehouden, die ik overigens niet nodig heb.....




Geen opmerkingen: