donderdag 13 november 2014

GVAC - baantraining: ontmoetingsloop

Vol goede moed naar de Kempencampus waar in het avondgebed voor de laatste keer oproepen gedaan worden voor de Witvencross aanstaande zondag en dan is het tijd voor de baan training.

Met de ervaring van vorige week donderdag ben ik ook nu weer in het lang, inclusief jasje en dat terwijl het vandaag toch al niet zo koud aanvoelde. Maar het gaat dan ook meer om het idee....
Na de warming-up en loopscholing is het tijd voor de kern, die vandaag bestaat uit een ontmoetingsloop. Dat gaan we overigens niet op de baan doen maar op de paden buiten om de baan heen, Eigenlijk hebben we vandaag dus geen baantraining.
Voor de gezelligheid werken we niet met koppeltjes maar met viertallen, kwartetjes. 
De bedoeling: De ene helft van het kwartet start tegen de wijzers van de klok in, hardlopend terwijl de andere helft de andere kant op gaat, wandelend of dribbelend. Op het moment dat ze elkaar tegenkomen, zeg maar "ontmoeten", gaan de hardlopers over in wandelen of dribbelen en de wandelaars naar hardlopen. En bij de volgende ontmoeting gebeurt het weer andersom En dat eerst 15 minuten lang. Even pauzeren en dan weer 15 minuten, waarbij we in de andere richting starten dan bij de eerst beurt. Hoe moeilijk kan het zijn, toch?

Ik heb mijn vaste loopmaatje, Dorie, en terwijl iedereen langzaamaan een kwartet aan vormen is, staat Herman nog met lege handen, terwijl hij onderdeel uitmaakt van ons kwartet. En dus schuiven we hem naar voren en met succes. Een gewillige jonge dame meldt zich prompt en we kunnen aan de slag.
Dorie en ik wandelen niet. Na de ontmoeting gaan we over van hardlopen naar dribbelen. Dat gaat lekker zo. We zien dat Herman er ook flink aan moet trekken om de jonge dame bij te benen. Dorie lijkt langzamerhand toch steeds meer tempo in de snelle stukken te leggen. Of komt het doordat mijn bovenbenen wat verzuurd zijn door het stevige fietstempo van de afgelopen dagen, naar mijn werk. Uiteindelijk komt onze gemiddelde snelheid, gemeten met de GPS van Dorie, neer op ca. 9,8km/u. En dat dus hardlopen inclusief dribbelen. Eigenlijk een behoorlijk hoog gemiddelde.

Na de cooling down en de douches is er nog een presentatie/instructie van Marjolijn over het meedoen c.q. trainen voor een halve marathon, bedoeld voor groep 1. Ik ben er ook bij. Nooit te oud om te leren. Misschien steek ik wel wat nieuws op. Je weet maar nooit. Daarbij zijn trainingsmethodes in de loop der (vele) jaren toch wat veranderd, dus kan het sowieso geen kwaad.

Het was vandaag een pittige training maar wel lekker.
Ik zag Mariska bij de 8 uur groep verschijnen. De eerste keer bij GVAC en in een tweet laat ze na afloop weten dat het goed was bevallen en volgende week weer van de partij zal zijn. Leuk.

Het is intussen kwart over 10 als ik de Scénic van de parkeer plaats stuur.
Volgende mijlpaal: De Witvencross aanstaande zondag, 8km..
En inschrijven voor de Airportrun in Eindhoven 6 april 2015 en de Messcherbergloop 14 december in Eijsden. Zo blijven we wel aan de gang.



1 opmerking:

Mariska zei

Ha, bedankt voor de leuke post :) Ik blog zelf ook op http://mariskalooptharder.wordpress.com/