woensdag 10 december 2014

In de bios: de Hobbit Marathon

Dat mag je gerust een echte marathon noemen. De Hobbit marathon.
De 2 eerder verschenen delen en gevolgd door het laatste deel van The Hobbit, goed voor 570 minuten verblijf in de Pathé bioscoop.
Direct na het bekend worden van deze marathon zijn de kaartjes voor de IMAX 3D versie in no-time uitverkocht. Ook de 3D versie loopt hard maar omdat die op een zaterdag valt en dochter Kathy dan moet werken, hebben we voor de 2D versie gekozen. Deze draait van dinsdagavond 18:30u tot woensdagnacht 03:00 uur.

Wij zijn niet de enigen die wat proviand hebben ingeslagen om deze marathon tot een goed einde te brengen. Toch duurt het nogal wat tijd eer de deur van zaal 7 open gaat, terwijl we toch echt wel weten dat de zaal momenteel leeg is. En pas na half 6 worden de deuren geopend. Gekscherend zeg ik nog dat de film intussen al begonnen is. Blijkt het ook nog echt het geval te zijn. Ook zijn de lichten in de zaal al gedoofd. Een hele vreemde situatie nu iedereen nog ik het donker zijn plaats moet zien te vinden.

Wij zitten op de achterste rij en nagenoeg in het midden. VIP=plaatsen, zou je bijna kunnen zeggen. En omdat buurvrouw Daisy ziek is en daarom verstek laat gaan hebben we een extra stoel vrij om onze jassen op kwijt te kunnen.

Met onze verse koffie in de aanslag begint deel 1: An Unexpected Journey.
Het is maar goed dat ik deze film opnieuw zie. Ik kan het me nog amper herinneren. Na 3 uur ben ik weer helemaal bij en het open eind vraagt om een vervolg. dat duurt een half uurtje waarin er tijd is voor een sigaret en een versnapering.
Voor deel 2 gaan we aan de Ben & Jerry's ijs.

Het is 5 over 9 als deel 2 begint: The Desolation Of Smaug.
Deze heb ik niet kunnen zien en is dus nieuw voor me en sluit meteen mooi aan op de wat we de afgelopen 3 uur al hebben gezien. En omdat ik het niet eerder gezien heb word ik verrast door het abrupte einde. Het is maar goed dat daarom deel 3 meteen volgt, na de laatste pauze van een half uur.
De buurman friettent van Pathé heeft het er goed mee. Ook wij maken gebruik van zijn "diensten". Voor ieder een frikandel. Zo hebben we de snack ook weer naar binnen. Ook bij de 700 andere Pathé-gangers is de honger toegeslagen, gezien de lange rijen mensen voor de 4 kassa's.
We slaan het daarom dit keer maar over en gaan voor deel 3 over op de energiedrankjes, hoewel een lekkere warme koffie er eigenlijk ook goed in zou zijn gegaan.

Het is 10 voor half 1, tijd voor The Battle Of Five Armies,
Slechts af en toe zijn mijn oogleden aan wat rust toe maar echt in slaap vallen is er toch niet bij.
Het scheelt wellicht ook wel dat we naar een 2D film zijn gegaan. De 3D's zijn over het algemeen toch wel wat vermoeiender voor de ogen. Mijn ogen.

Het is 10 voor 3 als de aftiteling begint. Na een de laatste sanitaire stop is het 3 uur als we weer buiten staan. Na Kathy thuis te hebben afgezet parkeer ik de Mercedes om half 4 onder de carport en mezelf om 4 uur onder de wol.



Over de inhoud van de film(s): Daar moet je van houden. Zowel van het genre alsook van de lengte van elke film. Zoals altijd is, in mijn ogen, het eerste deel toch wel de mooiste film. Laat ik het zo stellen, op een podium zouden de plaatsen 1, 2 en 3 verdeeld worden in dezelfde volgorde waar ze zijn verschenen. Maar dat is mijn mening, natuurlijk.



Geen opmerkingen: