vrijdag 26 december 2014

Trimloop - Kangoeroeloop Vught, 15km

Vaste prik op 2e Kerstdag: De Kangoeroeloop in Vught. Omdat over 2 weken alweer de Poort naar het Heuvelland trail in Beek is, zijn we voor de 15km ingeschreven. We, dat zijn Dorie en ik, echter Dorie is verkouden en laat verstek gaan. Op haar nummer loopt Johan vandaag die 15km, samen met zijn zoon Renier. Die rijdt dan ook met ons mee.

De parkeerplaatsen, als die er al zijn, zijn vroeg vol dit jaar, maar met wat aanwijzingen van een verkeersregelaar weten Johan toch niet al te ver van de atletiekbaan de Golf te parkeren.
Het is weer goed druk. Niet verwonderlijk want het is weer prachtig weer. Het zonnetje schijnt volop en de temperatuur is best wel aangenaam.


Als iedereen voor de start staat opgesteld is in ieder geval één recht stuk van de 8 lanen tellende atletiekbaan geheel bezet met kleurig uitgedoste sportievelingen.
Als 15km-loper mag ik achter de 27 en 21km lopers in het startvak plaatsnemen. Ik schat dat zo ongeveer op een meter of 30 van de startlijn. Maar dan duurt het toch nog 1:55 eer ik die lijn na het startschot heb overschreden.

Net als vorig jaar verlaten we de baan direct na de eerste bocht.
Ik moet het rustig aan doen. Het alleen maar training. en zo loop ik in een gezapig tempo in de groep mee. Na de eerste splitsing van 5km stuit ik op een koppeltje dames die er al twetterend het op hun gemak doen. Een mooi uitgangspunt voor mij om daar achter te blijven hangen. Moeilijk want ik heb toch elke keer de neiging om voorbij te gaan. Temeer ook omdat we voortdurend door anderen worden ingehaald. Maar ik hou me in en eigenlijk is dat wel lekker zo. Ik schat het tempo niet hoger dan 9km/u.
We passeren de 7,5km-splitsing. Het is me nog niet duidelijk wat zij gaan doen. 12km? 15km? In ieder geval één van die 2 want de splitsing naar 21 en 27km zijn we inmiddels al voorbij. Het wordt de 12. Zij gaan rechtsaf, ik ga linksaf. Ik klok 39:47, wat zal het zijn? Een kilometer of 6, 6,5? En dan blijkt ook wel dat het gros van de lopers voor de 12km,of in dit geval, 12,5km hebben gekozen. Op de route van de 15km is het opeens ijzig rustig. Een eind voor me zie ik een groepje van 4 lopers en daarvoor nog iemand en een eind achter me nog een man in het blauw.
Nu gaat het in mijn eigen tempo, niet meer ingehouden, een klein tandje erbij.
Dat groepje van 4 heeft me een tijdje terug nog ingehaald en langzaam loop ik op hen in. Als ik één van de verkeersregelaars moet geloven, ben ik op ca. 10km bij ze en dan maar meteen er overheen. En automatisch gaat er weer een tandje bij. Ik pik weer wat lopers op.
Langs het kanaal bij de drankpost verschalk ik nog wat lopers en in de verte zie ik weer een viertal lopen. Daar kan ik maar niet in de buurt komen. Het is even doorzetten maar dan lukt het me toch wel en nu eer achteraan blijven hangen.Zij hebben er in ieder geval duidelijk minder moeite mee dan ik want ze kletsen voortdurend zonder enig teken van buiten adem raken.
We worden gepasseerd door de 21km-lopers. Blijkbaar is daar een vriend van één van de dames bij want er wordt al passerend hartstochtelijk gezoend. En meteen daarop gaat er een tandje of 1, 2 bij. Nee, mijn tandjes zijn op. Voorlopig tenminste. Ik zie het viertal uitlopen.
Bij de brug is het rechtsaf en dan is het nog 2km volgens een bordje. Ik heb weer genoeg energie om weer een tandje bij te schakelen en na het bordje 1km gaan mijn laatste reserves er ook in. Op de baan passeer ik dan toch één man uit het viertal. Hij heeft moeten lossen en het lijkt alsof hij er doorheen zit. En dat op de laatste 300 meters.
Ik klok 1u29:04. Toch mooi binnen het anderhalf uur. En dat tegenover die 36:28 van vorig jaar (zie blog) toen ik ook nog eens zo kapot was aan de meet. Toen gaf de GPS van Dorie 14,8km aan. Dit jaar is dat volgens de GPS van Johan 14,3km en volgens die van Renier 14,7km. Zal ik voor dit jaar dan maar het gemiddelde aanhouden: 14,5km? Dat is goed voor 9,77km/u gemiddeld.

Zagen we ze voor de start niet, bij de finish wel, GVAC-ers, en wel Jürgen Hoenjet, Piet van der Nat en Geert Kox. Natuurlijk zijn zoals altijd de Buurtjes ook present. Mirjam op de 21, Rudolf op de 12,5 en dochter Sanne, gestart voor de 12,5 maar uiteindelijk gegaan voor de 15km.
De herinnering dit jaar is een stylus voor aan de smartphone en als je de stylus er afdraait heb je ook nog een pen over. Maar eens zien hoe snel ik die kwijt ben....




Geen opmerkingen: