woensdag 31 december 2014

Trimloop - Oliebollenloop Weert,10km

Van de inschrijving snapte ik in eerste instantie helemaal niets. Zie mijn eerder blog. Een mailtje naar de organisatie moest wat meer duidelijkheid brengen maar dat was het achteraf toch niet helemaal. Enfin, we zien het wel ter plaatse.
Ook het goede voornemen om op tijd voor in te schrijven haalde bakzeil. Met de plotselinge sneeuwval en vorst  was ik al niet helemaal zeker meer van deelname of van het doorgaan deze oliebollenloop. Maar de sneeuwval viel na een dag mee, de hulptroepen hadden al veel sneeuw opgeruimd en de dooi had zich na amper een dag weer ingezet. Én gelukkig was na-inschrijven ook mogelijk.
En zo word ik alsnog 20 minuten later dan afgesproken door Johan en Dorie opgepikt en onderweg naar Weert stapt ook Johans zoon Renier in de bus.

Nog ruimschoots op tijd leg ik 8 Euro neer voor de na-inschrijving van de 10km. Best veel geld voor een oliebollenloop, eerlijk gezegd, maar daar hebben we dan ook wel een kleedruimte met douche ter  beschikking.
De start is een paar honderd meter verderop en zal gaan door een bungalowwijk. En dat is toch iets anders dan een bungalowpark zoals de website dat omschrijft. Nee, het gaat dus niet door bungalowpark "De Weerterbergen" maar gewoon door een woonwijk van rijke mensen...


De 5km is al om kwart over 12 gestart en wij doen dat om 1 uur.
Op die 5km. is ook Liesbet, de zus van Johan gestart. Doodzenuwachtig, naar ik begreep, voor haar eerste wedstrijd. Had ze van de week nog 4,5km in 3 kwartier gedaan. met die 5km zal dat wel 50 minuten worden. Langzaam? Ja dat wel, maar je zult de mensen maar de kost moeten geen die nog niet eens van start gaan of er überhaupt al over denken...
Warmlopend voor onze start wachten we binnenkomst van Liesbeth en Anja af en die is er ook nog veel eerder dan eerder werd verwacht. Op uitslagen.nl zie ik een eindtijd van 36:43 staan, wat neerkomt op ruim 8km/u. En dat voor een allereerste keer meedoen.

Wij maken ons op voor onze strijd. Dorie is nog steeds verkouden maar de kilometers zijn hard nodig voor de Poort naar het Heuvelland trail die ons over anderhalve week te wachten staat. Het zal daarom ook wat rustiger gaan, in trainingstempo. Maar daar is na het startschot niet veel van te merken. De altijd snelle start bij stratenlopen is ook hier niet anders. Ook ons startempo ligt beduidend hoger dan dat ik dat deed tijdens de Kangoeroeloop in Vught. Laat ik eerlijk wezen, ik heb moeite om Dorie bij te houden, zo aan het begin, zonder buiten adem te raken. Ik heb nu eenmaal een veel lager starttempo. Maar het gaat.
We gaan over 5 rondes van 2 kilometer. Eigenlijk een grote blok om met op een van de straten nog een klein blokje extra, waar ook nog een klein bultje in verwerkt zit.

Johan zal Renier vandaag hazen. Hij wil nl. onder de 50 minuten eindigen. Omdat wij gaan voor een uur betekent dat, dat Renier, als hij in zijn opzet slaagt, ons net zal dubbelen.

Voor de allersnelste gebeurt dat al aan het begin van onze 2e ronde. Ik verwacht dan ook dat we nog wel een keer door hem gedubbeld worden. En in de 3e ronde is het al zo ver. Op het moment dat wij door diverse lopers gedubbeld worden, worden zij ook door de eerste al gedubbeld en wij door hem dus voor de 2e keer.
Bij het ingaan van de 4e ronde maken we een keer gebruik van de drankpost. Dorie kan dat niet lopend en daarom staan we even stil. Kan ik ook meteen mijn snotneus legen. Dat scheelt wel in tijd want deze ronde blijkt uiteindelijk wat langzamer dan de andere rondes. Eenmaal weer op pad laat Dorie weten het toch maar bij 4 rondes te laten. Vermoeidheid komt opzetten.
Op 2 bochten voor de finish zie ik in de verte Johan en Renier al aankomen. Voorbij de laatste bocht-om zijn ze al weer een stuk dichterbij en op zo'n 200, 300m. voor de finish passeren ze ons. Dorie slaat ook af richting finish maar ik ga toch even verder om de 10km vol te maken.


Er kunnen nu wel een paar tandjes bij. De man in blauw trainingspak die ons net is gepasseerd ga ik nu weer voorbij en in de verte zie ik een jongedame in het oranje. Laat ik me daar maar op richten. Het zijn toch stiekem een paar honderd meter voorsprong die ze heeft en dat is veel op zo'n korte ronde maar ik kom toch zienderogen dichterbij. Op een paar honderd meter voor de finish komt Johan nog even bij me lopen, maar ook de oranje dame krijgt een haas mee en dan kan ik haar, door haar tempoversnelling, toch helaas niet meer verschalken. Op de meet scheelt het toch nog 9 seconden.
Ondanks de laatste "snelle" ronde, die 1;15 sneller ging dan de voorgaande rondes, en de versnelling op het eind valt de vermoeidheid erg mee en ben ik toch weer snel hersteld.
Nu alleen nog even bijkomen in de kleedkamer waar het zweet door de warmte maar uit mijn lijf blijft stromen.

Tijdens de prijsuitreiking kletsen we nog na in de gang naar de kantine, die, niet zo erg origineel, hier "baan 9" heet. Inderdaad, ze hebben hier een atletiekbaan met 8 banen/lanen. Wij, bij GVAC, hebben er 6 en onze kantine heet dan ook "baan 7"... "De binnenbaan" had voor mij wat origineler geklonken.
Omdat we zelf niet bij de prijsuitreiking zijn ontgaat ons dat ook een GVAC-er in de prijzen is gevallen. Een 2e prijs voor Suzanne Faassen op de 5km.. Helaas valt Janneke Bouten met haar 4e plaats net naast het podium. Maar er zij is dan ook met haar 15 jaren nog erg jong in dit veld. Met haar tempo op de 5km zou ze in de 3km-wedstrijd voor meisjes tot 15 jaar in ieder geval tweede geworden zijn. Iets voor de coach, wellicht?

Net voor het naar huis gaan kom ik nog 2 oude bekenden tegen. Het lopers echtpaar Marina en Rudi. Jammer dat ik die niet eerder heb gezien, hadden we weer wat kunnen bijpraten. Nu doen we dat maar weer via de social media. En uiteraard is Marina met haar 2e plek bij de V45 weer in de prijzenpot gevallen.
Renier is in zijn opzet geslaagd. Na ook een veel te snelle start van 4:18 op de 1e kilometer weet hij deze 10km in een eindtijd van 46:46 te beslechten. Missie geslaagd!

Met een zakje oliebollen voor elke deelnemer gaan we terug naar Eindhoven en Veldhoven.

Het weer van vandaag:
Rustig, droog winterweer met een zacht briesje. Temperatuur 5 à 6ºC.
Goed loopweer.


Geen opmerkingen: