zaterdag 10 januari 2015

De Vrijbuiters - stormy saturday

Heel Nederland heeft er mee te maken en dus ook Noord-Brabant: STORM
Het waait onstuimig. Overal geldt waarschuwing code geel. Voor vrijdag nog niet meteen voor Noord-Brabant maar dat duurt niet lang of het geldt voor het gehele land.
Op Omroep Brabant wordt een dringende oproep gedaan om op vrijdag en zaterdag vooral niet de bossen in te gaan. De boomtoppen en grote takken die nog niet zijn afgebroken door de zware natte sneeuw en ijs van het vorige weekeinde, kunnen nu door de harde stormachtige wind of windstoten gemakkelijk afbreken en naar beneden storten,  alle gevaarlijke gevolgen met zich mee brengend.


"Is het dan wel verstandig om toch training van de Vrijbuiters te doen in de bossen?", vraag ik me af. En dat vraag ik ook maar aan André. Maar André gaat toch en ziet wel wie er komt opdagen. Dat ik uiteindelijk ook maar. Ik kan altijd nog omdraaien net als op 3e Kerstdag. Alleen Jo en Dorie hebben zich bij mij afgemeld om andere redenen.
Maar eenmaal aangekomen in het Sprankel-bos is het druk. Opvallend is wel dat bijna alle auto's niet in het bos staan maar dicht bij de grote weg staan geparkeerd. Het blijkt dat alleen nog Dorris er ook niet bij is maar alle overige Vrijbuiters zijn er wel. En dus gaan we gewoon trainen.

Ik moet het rustig aan doen, uiteraard, met morgen de zware Poort naar het Heuvelland Trail in Beek. Ik zal daarom de anderen ook sparen. Wel moeten ze het inmiddels traditioneel sprintstukje doen waarbij ik dus niet mee doe. Het stuk is maar kort, ze doen het met een koppel ieder om de beurt en ze hoeven per keer maar 1x door de knieën en daarna omhoog springen. En dat alles maar 5x en daarna geen herhaling. Nee. ze worden vandaag best wel verwend.


Onderweg horen we af en toe de bomen verraderlijk kraken. Ik maak iedereen er toch nog maar even op attent om goed op te blijven letten. Zelf zie ik in de verte nog takken omlaag komen. Toch blijven we gelukkig de hele training van gevaarlijke situaties gespaard.
Onderweg maak ik van de deelnemende Vrijbuiters nog een foto bij een, door de heftige regen van de laatste dagen ontstaan, meertje.


En tijdens de training komen we na 2 weken op sommige plaatsen nog steeds wel 40 cm. sneeuw tegen.


Na afloop van de training tijdens de koffie nog vlug de, op de groepsfoto ontbrekende Vrijbuiter, Jan op de foto gezet. Die zal ik er nog bij Photoshoppen en dan hebben we deze klus ook weer geklaard voor 2015. Maar dat doe ik van week wel, als ik meer tijd heb.




Geen opmerkingen: