donderdag 8 januari 2015

GVAC - baantraining, 4x800m

Het zier er niet uit vandaag. De hele dag giet het al. Vanuit mijn kantoor zie ik de grote plassen nog groter worden. En et continue opspatten in die plassen maakt duidelijk dat het steeds maar blijft regenen. Geen gunstig vooruitzicht voor de avond training. Nee, ik moet niet hebben van die regen.
Maar we hebben geluk. De weervoorspellers krijgen gelijk. Tegen de avond klaart het op en... inderdaad, het regent niet meer.
Maar het is pas 6 uur. Ik heb mijn buik al vol gegeten en tijdens het uitbuiken worden mijn oogleden weer erg zwaar. Tijd voor een powernap, dan maar. En zo gezegd, zo gedaan. en om 5 voor half 7 is de powernap teneinde.

Op naar GVAC waar het in de kantine helemaal niet druk lijkt. Logisch,ik had niet anders veracht bij dit weer. Niet alleen Dorie is er niet, ook Herman laat het afweten. Moet ik het vandaag alleen klaren.
Dit keer is het niet alleen groep 1 die na het welkomstwoord in de kantine moet blijven. Blijkbaar geldt dat dit keer ook voor de groepen 3 en 4 voor hun ZOLADZ tests.

Wij gaan eerst voor 2 rondjes warming-up,wat oefeningen, loopscholing en daarna de kern: 4x800m in 85% van de 6MT (=6-MinutenTest). Ondanks dat het nu niet meer regent is het koud. Of beter gezegd, heb ik het koud. Op de eerste plaats komt dat natuurlijk omdat ik pas weer een half uurtje wakker ben, maar ook door de stevige en koude wind in combinatie met een bijna 100% relatieve vochtigheid.


Als we aan de kern beginnen doen de dames hun jasjes uit. Maar ikke toch niet. Nee, ik heb hem hard nodig. Vooral vanaf de 50 tot de 300m staat de harde wind pal op kop.
Vanwege de testen kunnen we niet in de banen 1 en 2 lopen en ik ga voor baan 3, al weet ik op dit moment niet precies hoe ver dat dan is. En zo ben ik vergeten te kijken welk tempo van 85% bij mijn resultaat van de 6MT. Ik ga maar uit van 32,5 sec per 100m. Die 800m zou dan moeten gaan in 4:20 als ik in de binnenbaan zou lopen. Ik heb geen zin in hoofdrekenen: 4:20 it is...

De 1e run en ik start op gevoel en dat in baan 3. De 1e "100" meter in 32sec., dat gaat goed. maar aan het eind van de run sta ik op 4:24. Eigenlijk dus iets te langzaam. En dan zegt mijn natuurlijk instinct dat de volgende runs sneller moeten. Dus.... En inderdaad, ze gaan sneller. Ik sluit mijn runs af met een extra uitlooprondje. Na nog een rondje met groep 1 en de cooling-down die we binnen doen zit het er weer op voor vandaag. Eenmaal weer thuis vul ik de juiste afstanden en tijden in en dan blijkt dat ik het zo slecht nog niet gedaan heb.

Het weer: Droog, d.w.z. het regent nu niet meer na een dag van stevige regen. Het waait behoorlijk en de wind voelt erg koud aan, vermoedelijk door de hoge vochtigheid.
De temperatuur 5 - 6ºC, gevoelstemperatuur rond de 2ºC






Geen opmerkingen: