donderdag 22 januari 2015

GVAC baantraining - wel of niet....?

.....dat is de vraag. Het is vandaag nogal koud en de thermometer is eigenlijk niet boven het vriespunt uit gekomen. Als de baan dan nat is, dan kun je er wel vanuit gaan dat die dan ook spekglad zal zijn en dat daarmee de training op de baan niet zal doorgaan.
Het is even wachten wat ik zal doen maar uiteindelijk hak ik de knoop maar door en maak me op voor vertrek als ik op de Samsung S4 in een WhatsApp bericht lees dat Dorie in ieder geval wel gaat.

Ik kom weliswaar erg laat op de training maar nog mooi op tijd om de instructies mee te krijgen voordat we de ijzige kou in mogen. Ja ja, het gaat blijkbaar gewoon door want ondanks de kou is de baan gewoon droog. Wel heeft Marjolijn de training wat aangepast. Vanwege de kou, en eigenlijk omdat er een koude wind staat die de gevoelstemperatuur danig omlaag brengt doen we voornamelijk een dynamische warming-up. Nu is die tegenwoordig altijd al dynamisch maar als het zo koud is doen we de dynamische oefeningen ook nog tijdens het inlopen. De loopscholing is ook meer een mengeling van warming-up skipping en hielaanslagen en daarna mogen we al meteen naar de kern.

De kern is dit keer niet zo indrukwekkend: Een piramideloop, 200-400-600-800-600-400-200m
Tempo afwisselend 85% en 90% van de 6-minutentest. Nu ligt dat tempo voor mij dus hogere dan die van Dorie en daarom zien we vandaag wel op welk tempo we uitkomen.
En zoals altijd als het waait, hebben we een halve baan wind tegen. Koude wind tegen en dit keer richting finish. We spannen ons niet overmatig in en blijven daarmee toch onder de tempo's die ik normaal zou moeten doen. Dat komt mij enigszins goed uit omdat ik de laatste tijd nogal last heb van kortademigheid. "Door de kou waarschijnlijk....", denkt Dorie.

Na lekker binnen nog de cooling down, sluiten we voor vandaag eens een keer een korte training af..
Mag ook wel een keer. 
Overigens is Herman al vroeg vertrokken en heeft hij de korte training slechts voor de helft mee gedaan. Waarschijnlijk toch weer last van zijn hamstrings?

Het weer: IJzig koud doordat er een matige maar koude wind waait die de temperatuur van 1 à 2 graden onder 0 nog lager doet aanvoelen. Gelukkig is het wel droog.



Geen opmerkingen: