zaterdag 24 januari 2015

Indoor clubkampioenschappen met GVAC, AVV en Generaal Michaelis

Of ik foto's wil komen maken van de clubkampioenschappen indoor....
Op zich geen bezwaar. Alleen moet ik het stellen zonder mijn looplens en dus zal er niet al te veel worden ingezoomd. Daarbij vergt het maken van foto's in een zaal nogal wat kunst en vliegwerk, tenminste als je niet over wat geavanceerde apparatuur beschikt. Nee, ik moet het stellen met de 12 Megapixel van mijn inmiddels al oude Canon 400D. En ook nog met de simpele kitlens van 18-55mm die er toen bij zat. Ook nog niet eens voorzien van Image Stabilizer.

Maar goed, ik ben er.
En dan beginnen meteen de beperkingen.
De zaal met TL-kunstlicht haalt het bij lange na niet met de hoeveelheid licht van daglicht. En dat betekent onherroepelijk gebruik van een flitser. En iedereen weet dat de nare eigenschap van een flitser is, dat ie wel mooi kan flitsen, maar 4 meter verderop in de zaal zie je daar niet veel meer van. Een beetje geavanceerd is mijn flitser wel en dus pep ik de flitskracht op. En dan zijn de mensen op de voorgrond weer lijkbleek....
Volgende uitdaging.
Atletiek valt ook onder de sporten met snelle bewegingen. Dus gaat de sluitertijd omlaag, afwisselend van 1/250 naar 1/500. En dan moet natuurlijk ook weer de gevoeligheid omhoog naar ISO 800 tot 1600. Nee, verder gaat niet met mijn oude toestelletje. En ISO1600 bij 12Megapixel, inderdaad, dat wil nog wel eens wat ruis geven. En dan de flitser met extra flitskracht. Leuk, maar dat lukt helaas nog geen 2 foto's achter elkaar. De burst-mode heeft dan ook geen enkele zin.

Maar hoe dan ook, toch heb ik mijn best wel gedaan. Bijna 800 plaatjes geschoten (!)
Thuis gekomen meteen aan het sorteren en weggooien. Het totaal wordt daarmee teruggebracht naar 666. Een duivels karwei, mag ik wel zeggen...
Ik kan het laten om toch een heleboel foto's na te bewerken wat uiteindelijk de reden is dat het aantal nog zo hoog uit is gekomen. Toegegeven, ik heb ook de onscherpe foto's vrijgegeven. Ik weet van mezelf dat ik ooit in ieder geval blij ben met een onscherpe foto (mits binnen de perken natuurlijk) dan helemaal geen.

En de foto staan inmiddels internet:
De Mini's en de Pupillen staan HIER
De junioren, Senioren en Master staan HIER



Geen opmerkingen: