donderdag 8 januari 2015

Nieuwe schoenen


Ik heb ze toch al een tijdje, zeg bijna 2 maanden, maar nog niet in de gelegenheid geweest om ze uit te testen. Dat kon dan mooi vanavond op de baantraining. Geen lange afstand, dus dat moet lukken.
Deze schoen, de ASICS Cumulus 15 is voor mij eigenlijk niet nieuw want ik draag hem al sinds 21 augustus 2014 maar dan in het knalrood. De schoen bevalt goed en daarom is de aankoop een kwestie van dezelfde maat doorgeven, voor alle zekerheid passen en that's it.
Toch voelen de schoenen vandaag wat anders bij het (weer) aantrekken. Ze voelen niet zo ruim als de rode die ik heb. Daarvan was de maat 44 echt te klein en de 44,5 eigenlijk een kwart maatje te groot. Maar kwart maten zijn er bij deze schoen niet. Echter, de schoen die ik nu aanheb past als gegoten en eigenlijk dus precies zoals het moet. Ook bij het strikken worden de schoenen niet overdreven dicht getrokken alsof de schoen eigenlijk te groot is. Vreemd voor 2 identieke schoenen, behalve dan de kleur.
Mijn vorige schoenen, de ASICS GEL 111 heb ik jaren gedragen en een nieuw paar kon ik zonder te passen kopen en voelde ook weer precies hetzelfde,
Enfin. De training er mee volbracht en wat denk je. Nu gebeurt wel precies hetzelfde als met de rode Cumulus 15. Ik krijg pijn onder mijn rechter voetzool. Alléén mijn rechter voetzool, net als toen ik de rode Cumulussen voor het eerst droeg. Die "blessure" is uiteindelijk wel over gegaan en dat zal dan met deze oranje ook wel zo zijn, ga ik van uit. Maar het is wel typisch.

5 opmerkingen:

Chris zei

Ik hoop voor je dat je geen last meer hebt van de blessure en dat je nu weer lekker kan blijven trainen.

Petra zei

Hallo, ik ben wel heel erg benieuwd of dat je ondertussen al nieuwe schoenen hebt gekocht? Hoe lang doe jij gemiddeld met schoenen?

Jim zei

Hoi Petra,
ik heb intussen al meerdere keren schoenen aangeschaft. Ik doe er eigenlijk altijd veel te lang mee. Zelfs 4 jaar en mijn zolen zijn dan intussen helemaal glad. Tegenwoordig ben ik niet meer zo gierig maar doe toch nog gauw minstens 2 jaar met een paar schoenen, maar ik heb er intussen al wel meer. 3 paar voor op de de weg. 1 paar voor boslopen en droge crossen, 1 paar voor trails en natte crossen en spikes voor echter moddercrossen en dan nog een paar voor op de loopband. Met zo veel schoenen kun je automatisch er ook wat langer mee doen. De wegschoenen slijten uiteraard wel het hardst. Ik loop minimaal 3x per week waarvan 1x op de baan en 1x in de bossen en de overige keren op de weg of off-road of gemengd. Maximale afstand 10-15km.

Kirsten zei

Hallo Jim,

Ik heb onlangs ook nieuwe schoenen gekocht, echter zitten deze niet fijn terwijl ik tijdens het hardlopen geen last van heb. Is dit verstandig om door te lopen of te kijken voor andere zooltjes?

Jim zei

Hallo Kirsten,
Ik ben niet echt het goed voorbeeld voor schoenen, hoor, maar wat jouw schoenen betreft: niet fijn zitten is een erg ruim begrip. Elke schoen zit anders, de een wat lekkerder dan de ander. Bij de een duurt het wat langer eer hij is ingelopen dan bij een andere. Maar wat is niet fijn? Zitten ze te los of juist te strak. Is de polstering te hoog, de binnenzool te vlak? zijn ze te smal of juist te breed? Voel je de naden... En wat voor schoen is het? Eentje die naar binnen corrigeert of naar buiten of neutraal is? Het is wel vreemd dat je er geen last van hebt tijdens het hardlopen, maar dit is uiteraard ook afhankelijk van de afstand (en je snelheid) Ik kan me namelijk voorstellen dat schoenen die niet lekker zitten tot blaren kunnen leiden of zelfs tot blessures. Het is moeilijk om zo een advies te kunnen geven. Als ik naar mezelf kijk: ik zou er gewoon mee gaan lopen, als ik er toch geen last van krijg. Lijkt me dan een kwestie van wennen. Kijken voor andere zooltjes is zoeken naar een correctie, maar dan moet er wel iets (verantwoord) gecorrigeerd worden. Bij gerenommeerde hardloopzaken kunnen ze doorgaans wel goed advies geven en kun je verschillende schoenen uitproberen. Kost wellicht wat meer maar daar is die service dan ook voor waar je ook nog eens op terug kunt vallen. Ik heb je niet echt verder kunnen helpen maar misschien kun je er toch iets mee. Succes!