zondag 11 januari 2015

Trimloop - De poort naar het Heuvelland 2015, 16km.

Ik zie er best wel een beetje tegen op. De ervaring van vorig jaar, toen ik tijdens die trail wel 12x gestorven was van vermoeidheid. En dan loopt mijn loopmaatje, potverdorie, dit jaar ook niet mee. Maar Anja, zus van Johan valt in en ik zal de 16km, want zo lang is de korte trail van 2015, samen met haar afwerken.
Het devies voor vandaag is: uiterst rustig starten, wetend wat ons te wachten staat.
En dan is er nog het weer. Het waait nog steeds en de temperatuur ligt amper op 4ºC, echter de gevoelstemperatuur  met die wind ligt onder het vriespunt. En ik ben er expert in om dat te voelen. En dus gaan er 2 T-shirts met lange mouwen aan, waarvan er één zelfs een wintershirt is. En die shirts bedekken we daarna ook nog eens keurig met mijn zwart Adidas windjack. En zo ingepakt lopen de echte die-hards intussen buiten rond in korte broek en en sommigen zelfs ook nog met korte mouwen...


GVAC is ook present. Naast Johan en ik zijn er, net als vorig jaar ook Evert en Marjolijn, Paul en Nicole, Wally, Joop, Jürgen, maar dit keer ook Ivo en op de deelnemerslijst zag ik ook nog de namen Jaap en Rinke de Vries staan. De namen in het rood starten met de 30km.
Die starten om 11uur en wij, de 16km, starten precies 10 minuten later. Mooi nog even tijd om een selfie uit te proberen nu de zon nog schijnt. De donker lucht op de achtergrond voorspelt niet veel goeds.


Als wij gestart zijn gaat het, zoals afgesproken voorzichtig en rustig. We lopen dan ook al na een paar honderd meter voor de bezemfiets uit. Als het pad omhoog over is gegaan in een modderpad gaan we zowaar 2 mensen, een man en een jongedame, voorbij. Ook nog een andere dame moet er aan geloven, terwijl we toch echt niet hard gaan. maar als het daarna weer verhard wordt en niet meer omhoog stuiven ze ons weer voorbij. Nu lopen we weer een tijdje voor de bezemfiets tot het volgende modderpad. Weer moet het 2-tal afhaken. De andere dame niet. Die loopt nu langzaam van ons weg. Intussen worden de "wegen" als maar slechter. Alles is veranderd een een 10 cm. dikke laag modder. Mijn cross-schoenen zijn daar toch niet bepaald tegen opgewassen. Bij elke stap die ik zet glijdt mijn voet helemaal weg. Anja loopt achter mij en bevestigd dat ik nogal wat heen en weer glibber op mijn cross-ASICS terwijl haar Salomons haar mooi stabiel overeind houden. Het modderpad langs een sloot leggen we al "op-eieren-lopend" wandelend af. Nou ja wandelend, proberend overeind te blijven en niet in die sloot vallen. Ik denk dat het tempo hier dik onder de 3km/u ligt.
Intussen verliezen we de andere dame langzaam uit het oog. Toch knap voor iemand die nog nooit verder heeft gelopen dan 8km! Maar als we tegen een steile boswand een abseiltouw zien hangen met daarboven een file staan we even later weer helemaal aangesloten in de rij. "Daar gaat mijn voorsprong....", of iets in die strekking, laat de jongedame ons weten. En dan is het onze beurt om langs het touw omlaag te klauteren en dat verderop nog een keer.


Daarna is het pad weer even goed begaanbaar en dat is maar goed ook zo vlak langs een zo'n steile wand... En dan duurt het niet lang meer eer we bij de drankpost aankomen. Volgens het kaartje op 8,8km. Hier doen we ons uitgebreid te goed aan water en energiedrank (ik) en wat peperkoek. De drop hoef ik niet. Als we weer op pad zijn check ik mijn klokje: 1u20:33.
Wááát, 1 uur 20? Anja checkt haar GPS en inderdaad, 1 uur 20. We hebben helemaal niet het idee dat we al zo lang onderweg zijn. De gemiddelde snelheid: 6,55km/u. Dat zit hem dan toch in die langzame modderpaden en het stukje abseilen, denk ik.

Enfin, bij de drankpost hebben ze beloofd dat we het zwaarste nu wel gehad hebben. Nou, daar hebben ze dan wel gelijk in, maar dat maar heel eventjes want het gaat opeens weer over in modderpaden, omhoog, omlaag. Ik ontdek dat  ik net zo goed met mijn griploze schoenen over de modder kan schaatsen en dan blijkt de combinatie van schaats- langlauftechniek wonderbaarlijk goed te werken.
We krijgen nog te maken met een sloot waar we over heen moeten. Daar halen we de jongedame in het wit weer in. Ze heeft haar schoen in de sloot verloren maar ze zit er inmiddels ook helemaal doorheen. Wij gaan verder, alweer modderpaden. Mijn schaatstechniek werkt zo goed dat ik zelfs nog een "loopgroep Waalre-atleet" inhaal. Een paar keer zelfs en dan wacht ik daarna telkens weer op Anja. En zo krijgen we nog trappen, weer modderpaden, omhoog en omlaag en langs losliggende boomstammen, terwijl we al voortdurend worden gepasseerd door de 10 minuten eerder gestarte 30km,-trailers. En dan weer modder-knollenvelden omhoog maar ook omlaag en op het eind nog eens anderhalve kilometer windkracht 5, vol op kop. Daar laat ik Anja maar even achter mijn rug schuilen. De laatste kilometers en vooral die omhoog heeft ze het zwaar gehad. Maar het einde is nabij en we hoeven op de atletiekbaan niet meer dat extra rondje te doen. Met de polsband met barcode omhoog gericht naar de man met de scanner stop ik mijn klokje op netto 2u29:28 (officieel en bruto 2u29:44). Anja 2 seconden na mij.


Na de finish is daar de beloning van een stuk vla, of 2 als je dat wil. Ik heb meer behoefte dan drinken. Zo gaan er 4 bekertjes cola achter mekaar naar binnen.

Even douchen, samenkomen in de kantine van de voetbalvereniging en dus niet die van Cesar en na
een kopje koffie terug richting Eindhoven.

De balans voor vandaag is dat Renier zich zwaar verzwikt heeft. Johan is achter Joop gefinisht. Jürgen heeft in zijn 30km-trail toch maar de afslag van de 16km genomen. Veel klachten over de files bij het abseil touw.
En ik, ik heb nog nooit zo langzaam "hard" gelopen maar daarentegen wel mooi 2½ uur achter mekaar getraind. Je zou bijna denken dat je het net zo goed wandelend had kunnen afleggen, gezien ons tempo, maar mooi niet. Was dat maar waar.

De uitslag van de 148 deelenemers/sters: (Dorie is natuurlijk invalster Anja)

De gegevens van het parkoers van de 16km. van vandaag:


Het parkoers van de 16 én de 30km.


Het parkoers van alléén de 16km.


Het hoogtekaartje van het parkoers van de 16km.


Het hoogtemeters van het 16km. parkoers tot aan de verzorgingspost op 8,8km.

Het hoogtemeters van het 16km. parkoers vanaf verzorgingspost tot finish, 7,2km.


Geen opmerkingen: