zondag 18 januari 2015

Trimloop - Klokgebouwloop Eindhoven: 7,5km incl. 1.950 traptreden

Vorig jaar was het nog in maart maar dit jaar gaan we al vroeg in het jaar van start met deze Klokgebouwloop. Ook nieuw is, dat er ook een langere afstand is, te weten 7,5km over 6 rondjes Klokgebouw. Het kan niet op want er zijn nog meer vernieuwingen.
Zo is er ook elektronische tijdwaarneming via een chip. Dit is meer bestemd voor de tijdmeting voor de lopers en heeft verder geen andere waarde omdat het hier geen wedstrijd betreft en dus ook geen prijzen.
Het parkoers is ietwat gewijzigd t.o.v. 2014. Startten en finishten we in 2014 nog in de zaal aan de straat zijde en kwamen we in deze zaal ook door voor de volgende ronde, dit jaar starten en finishen we in de zaal aan spoorzijde en komen we hier dus ook door voor de volgende ronde. Én, staat er een tijdklok bij de doorkomst. Deze doorkomst en finish is wel logischer dan de vorige editie, maar dat maakt wel dat het parkoers ook wat korter is. Ik schat een meter of 30 en met 3 scherpe bochten minder.
De "bonus" voor de eerste 500 inschrijvingen is dit keer een running T-shirt in de kleuren van IAK-groen. Samen met dochter Marcia behoor ik tot die groep en heb ik ook de eer zo'n T-shirt te dragen. Alleen doe ik dat niet want ik geef zoals altijd de voorkeur aan de kleuren van mijn atletiekvereniging GVAC. Op een later tijdstip heeft ook kleinzoon Luuk besloten om met de 2,5km mee te doen.

In de deelnemerslijst staan geen atletiekverenigingen vermeld en omdat ik niet zo veel mede GVAC-ers ken, herken ik alleen Geert K. en Dian van A. Toch blijken er later toch nog meer leden mee te doen. Zo zie ik mede groep 1 collega Bas, maar ook Wendy komt me vertellen dat zij in de eerste groep start. Maar ik heb er nog één gezien wiens naam mij ook onbekend is en van wie ik wel weet dat hij stukken sneller is dan ik. (dat blijkt later Peter R. te zijn)

We hebben tot onze start om 10:34u. lekker nog ruim de tijd om de boel te verkennen. Ook ontmoeten we weer de iMove Bootcampleden van de Meerhoven 24-uurs estafette.
Nadat we de start hebben meegemaakt van de eerste 2 groepen van resp. 10:00u. en 10:03u maken wij ons ook gereed voor onze start.

Ik waarschuw Marcia nog om vooral rustig te starten. Dat doe ik nl. ook. De trappen omhoog vergen nogal wat energie en eenmaal je kruid verschoten kun je nauwelijks nog herstellen.
Na de starttoeter gaan buitenom langs spoorzijde, linksom naar het eerste trappenhuis. We lopen samen al achteraan en we zien Bianca al een stuk vooruit lopen. Na de eerste trappenreeks naar de 4e verdieping is ze al uit het zicht verdwenen. Die trappen neem ik al wandelende, 2 treden tegelijk. In de praktijk blijkt gewoon dat het verschil tussen deze manier en de trap op stormen niet echt veel verschik zit. En op deze manier kan ik het goed behappen. Op die 4e verdieping een recht stuk en dan linksaf voor de 2e trappenreeks over 2 verdiepingen. Dit is een dubbele trap, d.w.z. terwijl wij omhoog gaan zien we aan de aan de andere kant op een zelfde trap alweer lopers omlaag gaan. Na 2 verdiepingen weer links af en verderop rechtsaf omhoog voor nog 1 verdieping en dan zijn we boven.
We lopen een stuk over de bovenste verdieping tot aan de dubbele trap die we nu omlaag mogen, 3 verdiepingen en dan linksaf, door het restaurant naar het trappenhuis aan de oostzijde van het Klokgebouw. Als we alle trappen omlaag hebben volbracht komen we aan de parkeergaragekant het Klokgebouw uit, maken een dubbele haakse bocht rechtsaf en lopen dan een stukje parallel aan het Klokgebouw aan de straatzijde om halverwege weer naar binnen te gaan. Na de drankpost is het weer linksaf en daar waar we vorig jaar weer haaks links door een stel deuren moesten  en meteen weer haaks rechts naar de doorkomst en weer haaks rechtsaf naar de volgende ronde, gaan we nu alleen haaks rechtsaf en meteen door naar de volgende ronde.

Deze eerste ronde is met 6:56 binnen de 7 minuten, wat ik niet echt verwacht had, ondanks het "kortere" parkoers. Na de doorkomst begint Marcia achterop te raken. Ik ga nu in mijn eigen tempo door en heb op de eerste trappenreeks Bianca al weer in het vizier. Op het rechte stuk op de 4e verdieping ga ik haar al voorbij. Deze ronde gaat zo'n 13 seconden sneller en de 3e ronde nog een keer 13 seconden sneller maar daarna wordt het al tanden bijten. Het 4e rondje gaat weliswaar een kleine 10 seconden langzamer maar dat komt ook dat ik met nog 2 rondes in het vooruitzicht even voorzichtig aan moet doen. Met nog de één na laatste ronde in hetzelfde tempo kan ik in de laatste ronde de laatste restjes energie op de trappen neerleggen. Toch weer 12 seconden teruggepakt en met een eindtijd van 39:54 mooi onder 40 minuten gebleven. Overigens was de brutotijd wel precies 40 minuten.
Bianca volgt op 45:10 en Marcia op 46:30 nettotijd.

Eerst is het nu tijd voor de selfies en daarna is het de beurt aan Luuk voor zijn 2,5km, oftewel 2 rondes. Zijn groep is niet zo groot, maar dat zal ook wel te maken hebben dat het officieel een kidsrun. c.q. familierun is. Luuk gaat in ieder geval voortvarend van start maar de eerste 2 die voor de 2e ronde doorkomen zijn toch echt 2 volwassenen. Vreemd dat zij ook mee doen in deze categorie. Maar de 3e plaats en eigenlijk de eerste "kid' is weggelegd voor Luuk. Zichtbaar ontspannen gaat hij voor zijn 2e ronde en na die 2e ronde finisht hij ook nu weer, na die 2 volwassenen als 3e maar wel als 1e "kid" in een tijd van 10:35

Na zijn selfies zit het er voor ons op. Terwijl Marcia en Luuk door Jochem worden opgehaald blijf ik nog even kijken naar de start van de 5 km.-groepen en dan hou ik het ook voor gezien.
Het was weer leuk geweest voor vandaag.

Het weer:
Frisjes, beetje vochtig maar geen regen en nauwelijks wind bij een temperatuur van rond de 5ºC.







Geen opmerkingen: