zondag 22 februari 2015

Trimloop - Bergbosloop Budel 10km

Bij de oliebollenloop in Weert zijn we deze flyer van de Bergbosloop in Budel tegengekomen. Als ik de voorkant van de flyer moet geloven zou dit de 24e keer zijn echter aan de achterkant staat toch heel duidelijk in letters aangegeven dat het voor "de drie en twintigste keer" gehouden wordt. Om de verwarring compleet te maken staat er op de website www.bergbosloop.nl zelfs vermeld dat het hier vandaag om de 25e keer gaat.
Enfin, dat maakt ons niet zo veel uit. Wij gaan gewoon voor fun om er 10km te gaan doen.

     

Kwart over 9 was de afspraak en op dat tijdstip staat de Golf ook stil voor onze voordeur. Ik sta inmiddels al in vol ornaat en met volle sporttas gereed en dus nog even Reinier ophalen en op naar Budel. Vanuit Zeelst zou de aankomst om 9u55 zijn maar na Reinier opgehaald te hebben loopt dat terug naar 9u57. Een beetje doorrijden op de A2 en uiteindelijk staan we toch al om 9u53 op het opgegeven adres stil. Alleen moeten we de auto langs de verharde weg achterlaten en te voet verder over een modder bospad en dan blijkt dat we via een andere weg de auto zelfs bijna naast de finish hadden kunnen parkeren. Maar dat was dus meer voor de lokale bekenden weggelegd.

Anders dan bij de boslopen die wij nog van vroeger gewend zijn, kunnen we hier in een sjieke stal gewoon omkleden. Het ziet er inderdaad wel uit als een stal maar het is toch echt een blokhut en geen stal. En zo zijn er kleedlokalen, sanitaire voorzieningen (douches heb ik niet gezien maar ik ben dan ook niet in de kleedkamer geweest) en bij de buitentoegangsdeur naar deze ruimtes staat ook een grote vuile-schoenen-borstel. Hoe dan ook, wij kleden ons in de grote ruimte in looptenue en bestuderen het parkoers. Dat mag best ingewikkeld genoemd worden. Als dat maar goed gaat.

 

Als we ons naar de start begeven begint het al. Staat iedereen niet aan de verkeerde kant van de startlijn? Kennelijk niet en dus zien we het parkoers opeens vanuit een heel ander perspectief.
De start gaat fluitend, ik bedoel, er wordt niet met een milieu onvriendelijke moordwapen geschoten.
Ik druk in ieder geval wel mijn stopwatch in maar weer niet hard genoeg, na later zal blijken.

Zoals met mezelf afgesproken wil ik rustig van start gaan en Dorie vooruit laten lopen. Alleen ben ik er eigenlijk vanaf het begin al bij haar. Als de 2e kilometer gepasseerd wordt merk ik dat ik geen tussentijd heb. Pas bij de 2e kilometer kom ik tot de conclusie dat ik tegenwoordig véél harder op die horlogeknoppen moet hengsten. Daarom start mijn tijdopname pas op de 2e kilometer paal.
Het parkoers blijkt in de praktijk nog ingewikkelder dan op papier. Het komt niet overeen met de gegevens uit mijn fotografisch geheugen. Ik loop maar achter de mensen voor me aan. Ik word gedubbeld door iemand met een rood nummer en terwijl wij links worden gestuurd gaat hij rechtsaf. Dat kan volgens mij niet kloppen. Een hele poos later worden we weer gedubbeld. Zet ik ook weer mijn vraagtekens bij.

 
Intussen is Dorie afgehaakt. Ik loop toch wat boven haar tempo. Dat kan kloppen want volgens de kilometer aanduidingen ga ik nu op ca. 5:32 per kilometer. Met dat tempo hobbel ik achter een dame aan, ongeveer het zelfde tempo, ietsjes harder. Ergens tussen de 6 en 7 kilometer (de 6 heb ik niet gezien) lopen we in op een andere dame en heer. De dames kennen elkaar en opeens gaan ze er samen vandoor, de heer achterlatend. Die ga ik dan ook maar voorbij en probeer de 2, langzaam van mij uitlopende, dames in het vizier te houden. En dan staan ze opeens stil op het 8 kilometerpunt. Met vragende blik, "moeten nu rechtsaf door het hek, daar hangt een lint, of rechtdoor over het zandpad en over het lint heen waar we op de heenweg ook, vreemd genoeg, overheen moesten of langs het lint af over het fietspad...?". Ik kies voor rechtdoor/rechts aanhouden over het fietspad en de gok is toevallig dit keer goed want we komen weer bij 2 "verkeersregelaars" aan. "Of ze niet beter iemand bij het 8km-punt kunnen zetten, want dat is een nogal onduidelijk punt...", melden de dames nog bij deze "regelaars", maar of dat enigszins is doorgedrongen betwijfel ik. Vanaf dat punt gaan de dames in  de overdrive en nemen rap afstand van mij. Die 9e kilometer is door het oponthoud op het 8km-kruispunt begrijpelijk wel wat langzamer en ondanks dat ik in de laatste kilometer de laatste restjes energie in de strijd werp kan ik bepaald niet zeggen dat dat aan mijn tempo te merken is. Ik zie de dames al ver voor me finishen. Op moment van het overschrijden van de finishlijn wordt er 57:01 geroepen. "Net niet onder die "magische" 57 minuten grens...", aldus oud collega Harrie N., die hier aan de finish staat. Dorie volgt niet veel later, nog ruim binnen de 2 minuten. En dan heb ik aan de finish wéér niet hard genoeg de stop-knop op mij klokje ingedrukt en dus zelfs geen eindtijd over de laatste 8 km.
Ook Anja met loopmaatje volgen niet echt veel later en niet eens als laatste. Ook zij hebben toch een aantal lopers ingehaald.


Toch niet echt moe aan de finish. Een goed teken, ondanks de schamele trainingen van de laatste tijd.
Bij de prijsuitreiking is daar dan toch de excuses van de organisatie aan 2 lopers die, ondanks verkeerd gestuurd te zijn en daarmee extra meters hebben moeten afleggen, met als beloning dat ze samen op de hoogste plek van het podium mogen plaats nemen. Ja,ja, we dachten het al wel, knap ingewikkeld parkoers. Bij het onderling napraten komen ook bij anderen de opmerkingen naar voren dat het toch wel wat complex was en nu loopt dat niet echt lekker als je niet zeker weet of je op de goede weg loopt.
Lang nablijven is er niet bij want de opruimploeg gaat hard aan het werk.Het is dat ik mijn blikje drinken nog net heb weten veilig te stellen, anders was die ook halfvol de vuilnisbak in geknikkerd.
En wat die tombola betreft met "prachtige prijzen in natura"op het startnummer, daar heb ik echt helemaal niets van gezien.


Tegenover de eindtijd van 57:01 over 10km staat een gemiddelde snelheid van 10,52km/u. Daar mag ik zeker niet over klagen. Helaas door stopwatch-drukknop-geklungelheb ik alleen wat tussentijden van tussenliggende kilometers. t.w. die tussen kilometerpaal 2 en 9.


Het weer: Mistig en waterkoud en weinig of geen wind. Temperatuur 0,5ºC, gevoelstemperatuur -1ºC.


Geen opmerkingen: