zondag 8 februari 2015

Trimloop - Wedertcross Valkenswaard 9,720km

Kijk ik vanmorgen uit het raam en blijkt alle sneeuw te zijn verdwenen. Gelukkig, denk ik meteen daarbij. Dat mag als een tweet ook meteen de wereld in als reactie is Femke het er met mij roerend eens. En zo zullen er beslist nog wel meer zijn.
Dan staat de Wedertcross vandaag op mijn programma. De trimloop en dan wel dit keer de volledige afstand, goed voor 9.720 meter, als ik van de flyer van AVV uit ga. Gisteren, bij de Vrijbuiters, heb ik al ervaren dat de grond nog stevig bevroren was en daardoor ook behoorlijk hard. Na de zachte middag en nacht, alle sneeuw is immers weg, zal die ondergrond ook wel ontdooid zijn, ga ik vanuit. En dat betekent weer dat het in de Valkenswaardse bossen best wel eens modderig zou kunnen zijn. Niet verkeerd om de spikes als extra bagage in de sporttas te doen.

Inschrijving gaat vlot. Het is niet zo druk en, och, ze kennen me daar ook al en hebben mijn naam al bij de voorinschrijving gezien. "Het zijn altijd dezelfde mensen die meedoen....", volgt er ook nog bij.
Op weg van de kantine naar de start worden we ingehaald door de horde GVAC-ers die eveneens voor de trimloop komen. "... of ik foto's ga maken.... vraagt Anna nog, wijzend op mijn grote (sport)tas die ik meesjouw en het feit dat ik er nog helemaal niet hardloopgereed uitzie. Maar: "nee, ik moet me nog uitkleden en dan doe ik ook mee....".


En het is modderig, in ieder geval hier bij het start- en finish gebied. En Ine weet als verkenner van AVV ook te vertellen dat het verderop toch nog glad is van bevriezing. Dat weten we dus ook weer. Maar ik ga toch maar niet in met de spikes op pad. Wel even nog de veters extra aantrekken en dan aansluiten in het startvak, overigens niet achteraan maar in het midden. De vooruitziende blik heeft ook al duidelijk gemaakt dat je óf links, óf rechts moet starten want direct na de start, recht voor onze neus, ligt een behoorlijke modderpoel. Dorie en ik kiezen voor links.

Na het startschot sluit ik achter Dorie aan. Ik start nu eenmaal slo-mo en dat is beter voor mij, ook al word ik meteen links en rechts voorbij gestroomd. Maar na een kilometer op weg zijn de meeste snellen al voorbij en als ik omkijk ben ik verre van de laatste loper, dus ook dat valt mee.
Uiteraard loopt Dorie eerst van me weg maar gaandeweg mijn ritme beter wordt kom ik ook naderbij en vlak voor de eerste doorkomst passeer ik haar dan ook. Anna, gehaast door Jurgen, heeft het intussen warm gekregen en wil van haar trui af en daardoor maak ik haar inhaalactie op mij meteen ongedaan. Die eerste ronde gaat in 11:46 en dat is ongeveer ook wat ik in gedachten had. Alleen ligt de start op een ietwat ander plek dan de finish en dus zijn niet alle rondes gelijk. Ik klok bij het passeren van de klok, maar de doorkomst bij het startdoek volgt pas later. Even rekenen en dus is de 1e ronde korter dan de overige rondes. Met een opgave van 1.950m. per ronde, een totaal afstand van 9.720m., wat basis-wiskundig gegoochel, kom ik op een eerste ronde van 1.920m. uit. Nou, dat kan mooi kloppen. En inderdaad, op de flyer van AVV staat alles al precies zo uitgerekend....


De 2e ronde draaf ik lekker door, mijn streven is om binnen de 58 minuten te eindigen. Dan is 11:28 over de 2e ronde, met 30 meter meer, dus niet verkeerd. En de 3e ronde gaat ook wel, maar al iets moeizamer en ik lever al 16 seconden in. De vermoeidheid is ook al komen opzetten en dat met nog 2 rondes te gaan. Dan maar een tandje minder want ik ga nog steeds voor de volle afstand.
Zo gaat de 4e ronde al boven de 12 minuten. Ik schik me er in en op het laatste stuk van de 5e ronde pers ik er nog wat meer uit. Goed genoeg om deze laatste ronde net onder de 12 minuten af te sluiten. Maar binnen de 58 minuten finishen is me niet gelukt, helaas.
Toch wel vermoeiend, deze cross, denk ik, uitpuffend op de 1e plek van het ereschavot.
Dorie is, zoals ingeschreven, na 4 rondes gestopt.

Alle foto's waar ik op sta zijn gemaakt door Peter Kramer.

In de kantine doen we ons nog te goed aan de herinnering van vandaag, een koffie of thee met een stukje gebak. Dat laatste is een stuk appeltaart "...van de Aldi...", wordt gekscherend nog gezegd. Wel of niet waar doet er niet toe, het smaakt goed, tenminste mij.

Het weer: Rustig zacht winterweer. Droog en nauwelijks wind. Temperatuur 3-4ºC en prachtig loopweer vooral omdat vanaf 11 uur ook de zon volop begint te schijnen.


Geen opmerkingen: