donderdag 12 maart 2015

Training - GVAC baantraining 6x600m

Na het debacle van afgelopen zondag heb ik een paar dagen zitten denken waarom ik zo kapot ben gegaan op die 12,6km bij GVAC. Als ik de 10km moeiteloos met 10,5 per uur kan afsluiten, waarom kom ik op die 12,6 dan niet eens aan de 10 per uur en ben ik daarbij ook helemaal total-loss.
Het heeft even wat tijd gekost maar ik denk dat ik er achter ben. Volgens mij heeft het niet aan die verkoudheid gelegen. Ik had ook geen griepje en ik had al aangegeven dat ik ook geen last had van ademnood. Nee, het zit hem eigenlijk meer in de voorafgaande dagen. Wat is er dan aan de hand?
Ik heb nl. niet zo'n natuurlijke drang om te drinken. Geen alcohol of zo maar gewoon vocht. En zo heb ik de dag voor de trimloop, de zaterdag, nagenoeg niets gedronken. Voor zover ik kan herinneren zelfs alleen een bekertje thee en misschien een kopje koffie.
Vocht te kort kan er dan inderdaad op duiden waarom zo plotseling rond een kilometer of 10 de benen niet meer wilden. De zogenaamde "man met de hamer". De ademhaling was toen nog probleemloos. Dat werd anders toen ik alle energie in het bewegen van mijn benen moest stoppen gedurende de laatste 2 kilometers. Dat vocht tekort kan ook wel verklaren waarom ik pas op de laatste 2 kilometer zo kapot gegaan ben.
Voor zondag heb ik daarom het goede voornemen om in ieder geval er voor te zorgen dat ik zaterdag voldoende drink en ook voordat de 10km van start gaat.

Dat was de inleiding tot de baantraining van vandaag. Moest ik toch even aan Dorie kwijt.
En voordat Marjolijn met de instructies voor vanavond begint overhandigt ze mij eerst nog de poster van de Veldhoven 10 Miles clinic van Loop & Leef waar een foto van mij op pronkt.


En dan beginnen we met onze training.
Met 18 mensen zijn we met 8 minder dan vorige week. Wel is Jo vandaag weer van de partij want Bets heeft vanavond gezelschap. Na de gebruikelijke warming-up rondjes en oefeningen en de loopscholing gaan we over tot de kern.
Die si vandaag 6x600m in tempo's om en om 85% en 90% van de 6MT met tussendoor 100m wandelen. Maar Dorie en ik hebben een wat aangepast schema i.v.m. de 60km estafette van Texel over een paar weken. Wij gaan voor resp. 85%-90%-95%-90%-85%. Een piramide, dus. Alleen komen we dan 1x 600m te kort. Dan kunnen we de top van de piramide afplatten door 2x 600m op 95% te doen, maar dat lijkt Dorie wat te veel van het goede. Enfin, we zien wel, anders doen we een 90% run als laatste er bij.

De runs gaan echter voorspoedig. Dat kan niet altijd gezegd worden van onze klokjes. Tot aan de top van 95% gaat alles nog perfect. Zo perfect dat Dorie misschien toch wel een 2e run op 95% wil proberen. Daarom wandelen we op de top 2x100m. Bij deze 2e 95% run laten onze klokjes ons in de steek. Ondanks hard drukken heeft die van mij daar niet op gereageerd, en de GPS van Dorie is eer helemaal van slag. Ook de 5e run geeft hetzelfde. Gelukkig is de laatste run, terug op 85% weer helemaal in orde.
De runs zijn goed gegaan. Voor de tijden op de 4e en 5e run zal ik de 100m wandeltijd tussen de andere runs gebruiken om die van de tijden af te trekken om zo toch tot een redelijk nauwkeurig tijd op die runs uit te komen.

Het weer: 
Vandaag was grotendeels zonnig, hoewel de temperatuur nog aardig fris was en voornamelijk de straling van de zon het warmer deed aanvoelen dan dat het werkelijk was. Met dat in vooruitzicht ben ik toch maar in mijn winterkledij naar de training gegaan. En terecht als je het mij vraagt. Het is best frisjes 's avonds en zelfs de handschoenen gaan nog aan maar voor de kern mag het jasje voor de eerste keer uit.
Het is in ieder geval droog  maar er staat wel een aardige bries, ONO en dat is dus van voren richting finish. De temperatuur ligt zo rond de 5ÂșC maar de gevoelstemperatuur een graadje of 2-3 lager. Aardig fris dus.




Geen opmerkingen: