zondag 1 maart 2015

Trimloop - De 20 van Alphen: 10km

Nee, de 20km bleek een paar weken geleden toch nog wat te hoog gegrepen. Tenminste, voor een wat acceptabele eindtijd, want voor meer dan 2 uur ga ik niet. En daarom wordt het vandaag "slechts" 10km.

 Om 11 uur word ik opgepikt, nog even langs Anja en als zij ook achterin zit is het op naar Alphen aan den Rijn. Toch een rit van een uur en een kwartier of zo.
Onderweg komt de zon ons al tegemoet. Dat was vanmorgen in Veldhoven nog heel anders toen het er even met bakken uit de hemel kwam vallen. Alleen die wind, windkracht 4 tot 7 is voorspeld!
Nu heb ik al enkele keren vaker hier gelopen en het lijkt net of het dan altijd waait. Vooral op de 20km is dat langs het kanaal behoorlijk lastig. En aan het parkoers te zien is dat deel nog niet gewijzigd.

Wat wel gewijzigd is, is Alphen aan den Rijn zelf. Zo is het station vernieuwd en is er een onderdoorgang onder het spoor aangebracht. Dat is maar goed ook, want we worden met de auto naar een, overigens wel heel kleine, parkeerplaats aan de ene kant van het spoor gestuurd, terwijl de wedstrijd zich dus aan de andere kant bevindt. We weten niet hoe we, "er zijn voldoende parkeerplaatsen", moeten interpreteren want als we een uur voor aanvang arriveren zijn die paar parkeerplaatsen al bezet. Alternatief, misschien wel illegaal, blijft er niets anders over dan maar op plaatsen te parkeren die daar niet voor bestemd zijn. Zo zetten wij de Golf op een grasveld neer die al eerder door lopers als alternatief parkeren is geselecteerd. Niet echt heel verstandig, na even later blijkt, want de grond is door de regen van de afgelopen dagen behoorlijk doorweekt. Gevolg: er zit al meteen een auto weggezakt vast in het, tot modder omgeploegde, grasveld. Helaas hebben wij geen tijd, maar ook zeker geen zin, om de helpende hand te bieden. Wij hebben nog een eindje wandelen naar de start te goed. (En onze Golf staat ook niet zo gevaarlijk midden op het grasveldje....)

Het hele startgebied is helemaal anders sinds de laatste keer dat ik hier was. Nu weet ik eerlijk gezegd niet meer hoe lang dat geleden is, maar de "nieuwe" spoor-onderdoorgang stamt van 2010 en het moet dus al enkele jaren daar voor geweest zijn. Het is dus even zoeken, zoeken naar de plek waar we onze nummers moeten halen, ergens in het centrum.
Door de 5km loop, die al aan de gang is, is het inmiddels behoorlijk druk hier in het centrum. Ook hier blijft het zoeken en navragen waar we moeten zijn. Ja, het Castellium, waar vinden we die?
Natuurlijk vinden we die en het Castellium blijkt de plaatselijke bioscoop/theater te zijn. De omkleed-ruimte is in deze gelegenheid en dan wel in de zaal zelf. Dus gewoon op de stoffen klapstoelen van de bios. Het podium is in gebruik voor massage en tassen-inname.


Johan start om half 2 en is daarom ook eerder weg. Wij vertrekken pas een kwartier voor onze start van 2 uur. Eerst nog wel naar het toilet en die zijn er slechts een paar met lange rijen. Sneaky maken wij gebruik van de rustige toiletten van de business-lopers een verdieping hoger.
Weer buiten maak ik gebruik van mijn "gratis bon" voor een Powerbar. Helaas, vergissing. De bon is slechts een lotnummer voor, ik weet niet wat. Nee, ik zal het de 10km met een hongerig gevoel moeten gaan doen. En dan ben ik natuurlijk Anja en Dorie kwijt, en waar is nu eigenlijk de start....?
Dat wordt alwéér navragen. Waarom is dat toch niet duidelijker aangegeven?
Niet verderop word ik weer met de dames herenigd. De start is, zover ik het kan inschatten, wél op dezelfde plek als vroeger.


De race:
Ik heb het parkoers van tevoren een aantal malen bekeken maar echt duidelijk is het mij niet. We laten het over ons heen komen.
Het is erg druk in het startvak. Het duurt daarom ook enkele minuten voordat we de startstreep passeren. We hebben geen afspraken gemaakt of beter gezegd eigenlijk wel, nl. we lopen ieder voor zich. "Of ik voor 55 minuten ga?", heeft Dorie in de auto al nagevraagd, maar "Nee, dat zit er niet in. Dan zou ik 5½minuut per kilometer moeten doen en dat zal me nu nog niet lukken."
En daarom ga ik ook nu weer gematigd van start. Kan ook niet anders. Het is zo druk en het gaat ook echt langzaam. Inhalen is geen optie. Na een kilometer (ik heb geen bordje gezien) lopen we nog met de stoet mee. Ja "we", want Dorie en Anja volgen me op de hielen. De volgende kilometers verandert er weinig. Zigzaggen, inhouden, even vlug passeren, ga zo maar door. Het kost veel energie om vooruit te komen. Voorbij het 5 kilometer-punt loopt Dorie nog steeds achter en naast me. Óf ik ga te langzaam  óf zij gaat wel heel goed. En net op de 5 kilometer staat een klok en heb ik een tussentijd kunnen checken: 29:38. Dat is toch sneller dan gedacht, gezien de drukte tot nu toe. En ik ontwaar zelfs nog een 6-km. bord. Met 5:43 over deze 6e kilometer lopen we, ja Dorie is er nog steeds bij, op een goed schema. We zijn inmiddels op het 2e heen-en-weer-stuk aangekomen en we hebben eindelijk wat meer ruimte. Hier verlies ik Dorie uit mijn kielzog en kom ik Johan, op zijn 20km aan de andere kant van het heen-en-weer-stuk, tegen.
De loopruimte is nu wat beter maar dat geldt niet voor de kilometeraanduidingen langs de kant van de weg. Die kloppen werkelijk voor geen meter, behalve die van de 9 km., misschien, die ik in 51:55 passeer. Die laatste kilometer is het weer smaller. Ik heb nog genoeg energie over en zo zijn er meer, maar er zijn ook net zo veel als niet meer, die juist helemaal op zijn. Dat leidt tot best "grote" snelheidsverschillen. Ook finishen tegelijkertijd de 20km-wedstrijdlopers. Met andere woorden: De laatste kilometer naar de finish is het een drukte van belang.
Ik druk op mijn eigen horloge een eindtijd af van 56:48, wat later ook de officiële netto eindtijd blijkt te zijn. Heb ik 4:52 over de laatste kilometer gedaan, over de 12km/u. Of het juist is? Ik weet het niet, maar ik heb inderdaad die laatste kilometer er wel even "flink" aan getrokken...
Ik zie Dorie binnen komen op 57:51 op mijn horloge, 1 seconde later op de officiële uitslag, Anja passeert de finishlijn in 58:00 rond, op slechts 8 seconden achter Dorie.
Johan, tenslotte, heeft Dorie nog weten te "pakken" en verbreekt met 1u28:38 het GVAC clubrecord op deze afstand. Missie geslaagd.

Na wederom omkleden in de bios is het tijd om naar huis te gaan.
Op het grasveldje staan inmiddels weer 2 wagens te vechten om uit de modder te geraken. Wij hoeven alleen nog maar uit te kijken dat we niet van de te hoge stoeprand van het grasveld afrijden en dan kunnen we verder veilig richting Eindhoven en Veldhoven en Duizel.
Terwijl onderweg het weer al wat verandert van zonnig naar heel zwaar bewolkt en al diverse regenbogen gespot zijn, regent het ook in Zeelst-Oost weer als ik er weer uit mag.
Eerlijk gezegd ben ik nu best wel moe. Lichamelijk valt het wel mee maar als bijrijder, in combinatie met de zon en de warmte, zijn de oogleden toch aardig zwaar geworden.



Geen opmerkingen: