zondag 8 maart 2015

Trimloop - GVAC trimlopen 12,6km

In het kader van de 60km-estafette op Texel volgende maand, staat vandaag een training op het programma. Samen met Dorie ga ik vandaag voor 2 rondjes GVAC i.p.v. de Karpencross in Eindhoven.
Na die 10km van vorige week moet dit als training gemakkelijk gaan. Het enige probleem ligt bij mij en dat is dat ik sinds gisteren ongelooflijk erg verkouden ben. Het zit sinds gisteren zo vast in mijn hoofd, en wel de driehoek tussen de ogen en mijn neus, dat ik zelfs gedurende 3 uur een siësta gehouden heb. Vandaag is dat nog niet zo veel beter maar ik hoop juist door de trimloop dat alles enigszins "los" gaat komen.

Inlopen zit er niet in maar dan doen we het de eerste kilometers toch extra rustig aan.
Ondanks dat de zon schijnt en er temperaturen met dubbele cijfers zijn beloofd, ben ik nog steeds gehuld in mijn winterlegging en met 2 lagen shirts waarvan er één met lange mouwen. En ik vind het nog steeds fris. Erg fris, zeg maar gerust, en dat is hoofdzakelijk te wijten aan de de wind die best wel stevig genoemd mag worden. Wat ons betreft is de voorspelling van 2 à 3 ambitieus te noemen. Zeg maar gerust 3 tot 4.
Nu gaat die eerste "rustige" kilometer in 6:10, de volgende kilometers gaan eigenlijk niet echt veel korter. Het zal wel aan de "wind tegen" liggen want eenmaal op de Moormanlaan op de terugweg duiken we ineens zelfs onder de 6 minuten.
We komen halverwege door in 38:15. Prognose eindtijd is dan 1u16:30

We gaan de 2e ronde in en de wind is er niet minder op geworden. Wanneer we het 2 kilometerpunt voor de 2e keer gepasseerd zijn begint vermoeidheid in mijn benen op te treden. Mijn ademhaling gaat echter probleemloos. Maar de benen worden zwaarder en zwaarder, alsof ze te lijden hebben van een griepje. Ik ben dan wel verkouden maar griep, nou nee.
Het kilometerpunt nummer 3 gaat voorbij en bij nummer 4 laat ik Dorie toch maar weten dat de benen het erg zwaar hebben. "Niet erg", vindt ze, "schakelen we een tandje terug."
Oké, we gaan wat terug in tempo, daarentegen moet ik nog eens extra bij schakelen om mijn benen vooruit te krijgen. En ja hoor, dat betekent dat ik nu langzamerhand een tekort aan lucht ga krijgen. Het wordt een dikke 2 kilometer tandvlees bijten maar uiteindelijk strompel ik na 1u17:43 over de finishstreep. Poehee, wat vielen die laatste 2 kilometers tegen. Dat moet te maken hebben met mijn verkoudheid, anders kan ik dit niet verklaren.

Één rondje uitlopen is voldoende en terwijl Dorie bij de dames doucht, kom ik in de herenkleedkamer langzaam op adem. Ja, ja, het lijf is écht moe. Als ik daarna de kantine binnenkom, blijkt Dorie ook al uit gedoucht. Kan ik haar meteen thuis afzetten. Met de Mercedes dit keer, zodat die ook eens een keer een wat langere afstand mag rijden.

Vandaag ook de smartphone-app Endomondo geactiveerd. Een runners-app die ik eigenlijk alleen wil gebruiken om te zien welke afstand ik afleg tijdens het lopen. Ongeveer natuurlijk. Ik ken de beperkingen van GPS, natuurlijk. De tijd interesseert me niet zo veel omdat ik dat met de stopwatch op mijn horloge regel. En dan blijkt de GPS-afstand 12,6km. te bedragen. Desondanks hou ik de meetwielafstand van 6,35km. aan. Die lijkt mij nl. nauwkeuriger. Overigens zou dat een afwijking van nog geen 1 procent betekenen (-0,8%)  dus dat valt ook reuze mee.


Het weer:
Lente-achtig. De zon schijnt volop maar er waait een stevige koude bries, windkracht 3 tot 4. De temperatuur ligt al op zo'n 13ºC echter gevoelstemperatuur komt niet in de dubbele cijfers.

Vandaag nog gaan inschrijven voor de Kempenrun in Hapert volgende week zondag. Voor 10km.



Geen opmerkingen: