zondag 15 maart 2015

Trimloop - Kempenrun Hapert, 10km

In Alphen aan den Rijn nog niet klaar voor de 20km en dus vandaag ook nog niet klaar voor de halve marathon in de Kempenrun in Hapert. Maar 10km is ook een leuke afstand. En met de 56:48 op de 10km in Alphen aan den Rijn moet 55 minuten hier in Hapert binnen bereik zijn. Tenminste, dat was de gedachtegang na afloop van die 10km. Maar gisteren tijdens de Vrijbuitertraining kreeg ik weer te maken met kortademigheid. Een fenomeen wat zich op gezette tijden opeens manifesteert. Ik kan er maar niet achter komen waarom het opduikt en wanneer. Het betekent altijd dat ik dan erg snel buiten adem raak en het gewoon heel rustig aan moet doen. Gisteren ook.
Maar ook vanmorgen weer.
Dat wordt dus heel rustig starten en die 55 minuten voorlopig uit mijn hoofd zetten.

De weer-app laat weten dat het rond de start zo tegen de 7ºC zal zijn, maar met de zware bewolking in windkracht 4 zal de gevoelstemperatuur zo'n 4 à 5 graden lager uit kunnen komen. Voor mij is dat een teken dat het nog steeds winter is en dat ik nog steeds voor een winteroutfit ga.
Koukleum dat ik ben worden dat 3 lagen: thermoshirt, longsleeve en als laatste het GVAC-geel. Uiteraard gecompleteerd met handschoenen.

Om half 10 ben ik al bij Dorie en zijn laat weten het bij 2 lagen kleding te laten.
Enfin, iets over tienen gaan we toch maar met de Scénic naar het 3 km. verderop gelegen Hapert. Dorie weet een alternatieve route met hopelijk parkeerplaatsen. Bij de vorige edities is dat steevast een groot probleem gebleken.mogelijk. En Dorie heeft het aan het juiste eind. Ik kan de Scénic probleemloos parkeren.
Het is al druk in en rondom de sporthal. De nummeruitgifte gaat rap maar door de smalle gang naar de kleedkamers is een ramp omdat de maximale breedte van een meter door verschillende mensen ook nog eens wordt gebruikt om uitgebreid te keuvelen.
De achterste kleedkamer is mijn keus en terecht. De verst afgelegen kleedkamer is het minst intrek en daarom ook het rustigst.
Al gauw dient zich het volgende probleem voor: sanitaire voorzieningen. Inderdaad. Lange files voor alles wat met plee te maken heeft. "Of er van onze toilet gebruik gemaakt mag worden...", vragen wanhopige dames voor de ingang van de herenkleedkamer. Niet dat ik daar poblemen mee heb, maar ook hier zijn al "5 wachtenden voor u...". De heren hebben wat meer geluk want buiten staat een plaskruis. Eentje maar, dus ook hier is het op je beurt wachten maar dat gaat wel wat rapper dan bij de toiletten en de dixi ernaast.

De start van alle afstanden, 6, 10 en de halve marathon is gelijk. Het startvak staat dus boordevol. Wij nestelen ons zo ongeveer in het midden. Moet kunnen.
Het klokje wordt pas ingedrukt bij het passeren van de startstreep. We hebben een chip op onze startnummers dus verwachten we na afloop ook een netto tijd.
Uiteraard is het druk en gaan we ook gezapig van start. Dat komt mij goed uit, met mijn kortademigheid. Dorie loopt al iets vooruit maar ik hou me nog aan mijn ademhaling. Toch passeren we het eerste kilometerpunt nog onder de 6 minuten. Ik had het een30-tal seconden langer ingeschat. Een meevaller.


We zijn inmiddels in het buitengebied en lopen nu samen. We hebben de wind van achteren. De kilometertijden gaan omlaag en we blijven steeds lopers passeren.
Op 4 km. laat Dorie weten dat het tempo toch wat hoog is. Na kort overleg besluiten we dat ik in eigen tempo verder zal gaan. We naderen intussen het heen-en-weer stuk waar de halve marathonners verder doorlopen en wij naar een paar honderd meter omkeren tot het beginpunt van het heen-en-weer en vandaar weer verder gaan met ons parkoers. Intussen passeer ik het 5km-punt. in precies 28:30 maar het indrukken van mijn stopwatch gaat vandaag problematisch. Voortdurend moet ik enkele malen de rode knop hard indrukken eer hij reageert. zo ook nu pas op 28:40.


Over de helft en gezien de tussentijd zit een 55 rond er bepaald niet in en daarom hou ik me gewoon vast aan dit eigen tempo. Helaas is de terugweg met de wind van voren. Zonder te versnellen naar voorgangers en proberen zo constant mogelijk te lopen gaat het wel lekker en intussen toch wat andere lopers oprapend.Ik weet dat ik tegelijk ook de locomotief ben van een treintje. Er wordt driftig achter me uit de wind gelopen maar ach, ik hou nog steeds mijn eigen tempo aan. Even draaien we weg van de tegenwind en prompt word ik gepasseerd. 3, 4, 5 lopers gaan me voorbij. Alleen een dame komt alleen even langszij maar toch maar niet. Het duurt niet lang of we zitten weer met de wind op kop en hup, daar ga ik weer, iedereen voorbij. Na de 8 km gebeurt nogmaals hetzelfde maar na het 9km-punt zet ik toch maar aan. Oké, er zijn er toch nog 2 die ik heb moeten laten gaan. Ik ben nl. niet van plan om helemaal tot het gaatje te gaan. Op de meet staat mijn klok op 55:38, wat later ook de officiële nettotijd blijkt te zijn. Geen 55 rond maar in ieder geval wél in de 55.
Ik wacht op Dorie, op mijn klokje 2:18 later komt ze binnen. Met 57:56 ook precies haar officiële nettotijd.

(bovenstaande foto's van op het parkoers zijn van Filip Vugt en CvD)

Na het omkleden zien we nog een hele stoet GVAC-ers finishen en daarna is het wachten op de prijsuitreiking en de loterij.
Zonder mijn camera moet ik het stellen met mijn Samsung S4 en hoewel een goed telefoontoestel, toch nog steeds geen echte camera. Maar ik weet uiteindelijk wel de GVAC-ers op het podium vast te leggen.


Suzanne Faasen 1e Vsen 6km.                                 Janneke Bouten 3e Vsen 10km

 
            Oud GVAC-er Jet Bles 1e Vrecr. HM                  Rian vd Burgt 2e en Nicole van Gerwen 4e V35 HM

 
Karin Verheijden 1e V55 HM                    Johan v Litsenburg 2e H55 HM

 Joan School 6e H35 HM

Tja, bij de verloting vaneen vakantie op het Vennebos komt een groen lootje te voorschijn. Helaas is die van mij geel en die van Dorie weliswaar groen, maar met nummer 701, nét een nummertje te weinig. Inderdaad, de hoofdprijs is gevallen op nummertje 702 en het is een Belg die er mee vandoor gaat.
Toetje op de Kempenrun is eventjes in de sauna in Duizel en afsluiten met snert voordat ik weer richting Veldhoven vertrek.

Het weer:
Best wel somber, 's morgens nog regen en winderig, windkracht 4 bij een temperatuur van zo'n 7ºC. Pas veel later na de prijsuitreiking en weer terug in Duizel breekt de zon pas even door.

Voor alle kilometertijden heb ik toch maar de tijden van mijn stopwatch aangehouden, hoewel die soms  tot wel 10 seconden later zijn ingedrukt doordat het horloge gewoonweg niet direct reageerde.



Geen opmerkingen: