woensdag 22 april 2015

Trimloop - De Hypotheker Beekloop (8km)

Ik heb me eigenlijk pas afgelopen week ingeschreven en 8km vind ik al genoeg. Dan heb ik het over de Hypotheker Beekloop. Broer Thony is er niet meer bij, helaas. Door de versleten nekwervels is het einde oefening. Maar Dorie gaat wel weer mee en ook voor de 8km. Ook zullen de 3 zussen van Johan vandaag aan de start staan. Voor Anja is dit al gesneden koek en zij gaat dan ook voor de 8km. De 2 minder ervaren zusters zullen het op 1 rondje houden. Reinier start op de 16km om 7 uur en dat doen wij ook voor onze 8km.
Wat ik ga doen? Nou, ik wil in ieder geval onder 48 minuten blijven en eigenlijk 46 zien te halen. Maar ik voel me nogal moe dus ik weet het zo net nog niet.

De wind voelt best frisjes en echt ingelopen hebben we niet. Daarom is de start ook voor ons op ons gemak. Gelukkig staan we tussen de 4km-lopers en dat tempo ligt lekker laag zodat we zelfs met ons lage tempo al iedereen voorbij sjezen. Toch staat de stopwatch op het 1e kilometerpunt op slechts 6:06. Helemaal niet zo langzaam als we dachten. De 2e kilometer gaat zelfs in 5:58. Het wordt nog gekker als de 3e kilometer in 5:30 wordt afgelegd. "Klopt niet", zeg ik nog wel, en de kilometerpaaltjes staan misschien dan niet helemaal op dezelfde plek als anders, maar het is toch nog steeds hetzelfde parkoers wat we al jaren lopen, dus daar is niets aan veranderd. We beëindigen de 1e ronde samen in 23:22. Gemiddeld toch al boven de 10 per uur.

"Ik haak af....", laat Dorie weten, terwijl ze het tempo iets laat vieren. Ik schakel een tandje bij en begin aan een "inhaalrace". Een inhaalrace, in feite van andere 8km-lopers die ook om 7 uur zijn gestart en een enkele 16km-loper.
De 1e kilometer gaat toch wel behoorlijk rapper dan die uit de 1e ronde, maar ja, die start was dan ook wel erg traag. Misschien deze 2e ronde toch iets te fel uit de startblokken gegaan? De 2e kilometer is maar een tiental tellen sneller en daarna begin ik warempel al buiten adem te raken. Even consolideren en dan blijkt de 3e kilometer met het zelfde verschil t.o.v. De 1 ronde te zijn afgelegd. De laatste kilometer zou goed zijn voor een eindsprint. Mooi niet dus! De ademnood slaat inmiddels hard toe, oftewel ik begin toch behoorlijk buiten adem te komen. Terwijl ik voor mijn gevoel er nog alles uit pers blijkt uiteindelijk die laatste kilometer ook maar 10 seconden sneller te zijn als in de 1e ronde terwijl we toen ook nog gebruik maakten van de drankpost.
Op mijn klokje staat 45:36 genoteerd. Mooie tijd, al zeg ik het zelf.
Als Dorie de eindstreep passeert staat de klok op 47:33, ook binnen de 48 minuten, oftewel gemiddeld net boven de 10 per uur . Nee, we mogen beslist niet klagen!

Die laatste 2 kilometer heb ik het best wel zwaar gehad. Zwaar omdat de lucht op was, nog niet voldoende conditie voor dit tempo. En ook na afloop weer last van krampen, zowel in mijn kuit als ook in mijn voet.

Als we bij de kleedkamers arriveren staan er tafels opgesteld met nootjes en koekjes, staat er thee en misschien ook wel koffie en allerlei frisdranken. Er zal wel feest komen, denk ik dan. Maar het blijkt voor de lopers te zijn maar dat schijnt toch echt niemand te weten. Volgens mij is dat ook nergens vermeld en als we de kleedkamers verlaten zien we wel 2, 3 mensen met een kopje thee zitten maar verder niemand die zich waagt aan de nootjes en de koekjes. Vreemd. Maar er was wel meer anders dan gebruikelijk.
  • De dames hebben geen eigen kleedkamer meer maar moeten het doen bij de heren. Achter een scherm weliswaar en dat kan daar omdat er geen masseurs meer zijn. 
  • De inschrijfkosten zijn weer met een Euro gestegen naar € 7,00 voor de afstanden boven de 4km. Ook heb ik de berichtgevingen gemist over hoe ver we van de limiet van inschrijvingen af zijn. Zouden er minder deelnemers zijn?
  • Ons parkeerplekje op de ventweg bij de kleine zij-ingang naar de Grote Beek is er weliswaar nog wel maar dat geldt niet voor die ingang. Die is weg, afgesloten en volgezet met struiken (waar we overigens nog wel doorheen gesurvivald hebben)
  • We missen de drankpost op 2,5km
  • In de goody-bag ontbreekt de saunabon van Prinsenjagt, maar dat komt omdat die helaas vorige week failliet is verklaard.
Tja, alles verandert. Net als de Halve Marathon van DES die nu afgelopen zaterdagavond was i.p.v. in februari. De Goed-Beter-Best Halve Marathon, voorheen ook in januari of februari en nu pas in mei. De Jazz-loop in Oirschot, nu de Stoelloop, voorheen in het najaar en nu ook in mei. Alles verandert.

Het weer:
Erg frisjes. Er staat een koude wind en de temperatuur zal zo rond de 11ºC liggen en gevoelsmatig ondanks het avondzonnetje zo'n 2 graden lager.







Geen opmerkingen: