zondag 26 april 2015

Trimloop - Oranjeloop, Lieshout (10km)

Hij bestaat nog steeds, de Oranjeloop in Lieshout, al lijkt de animo, sinds het terug gaan van de avond naar de zondagmorgen, terug te lopen. Na de Beekloop afgelopen woensdag toch maar ingeschreven voor de 10km., even geen rekening gehouden met mijn bezoek aan de kaakchirurg afgelopen vrijdag. En dat heeft toch wel zijn impact, want was ik gisteren al in de veronderstelling dat de pijn voorbij was, vanmorgen blijkt dat toch niet helemaal het geval te zijn. En dus gaat er toch weer een pijnstiller naar binnen.

Iets over kwart voor 10 staat Dorie al voor het keukenraam.
Ik laat alvast doorschemeren dat ik het hoogstwaarschijnlijk maar bij 1 ronde zal laten, gezien de toestand van mijn mond/kaak. In Lieshout aangekomen is de pijn nog niet weggetrokken en ziet het er inderdaad uit dat ik vandaag niet verder zal gaan dan 5km.
Leo en Anja lopen ook mee op respectievelijk 5 en 10km. en ook Reinier is van de partij op de 10.
We verzamelen ons in het startgebied waar na het startschot de 5, 10 en 15km. de heel andere richting opgaan dan de halve marathon. Na een lusje van 1.1km sluiten die dan op het hetzelfde parkoers als ons, achter ons aan.


Het ziet er helemaal niet zo druk uit. Zo ongeveer net zo druk als vorig jaar, schatten we. Voor de start nog even een selfie en dan gaan we er in een heel gezapig tempo van start. We lopen eigenlijk al meteen helemaal achteraan. Ik sluit me achter Dorie en Anja aan, volg hun tempo. De eerste kilometer gaat niet bepaald vlotjes, in 6:33, onder hevig protest van Anja die vindt dat het 1-kilometerpunt al lang gepasseerd zou zijn. De volgende kilometer gaat inderdaad al wat vlotter en de daarop volgende ook. Intussen gaat het tempo dus wel stiekem omhoog en bij de drankpost op ongeveer 3km. loop ik al door omdat de dames wat afremmen tot stilstaan om te drinken, maar even later sluit Anja weer bij mij aan. Dorie doet er wat langer over maar tegen het 4-kilometerpunt is ze er al weer bij. Ze klaagt over het hoge tempo van Anja, omdat die van tevoren heeft aangegeven het rustig aan te doen, maar Anja heeft toch stiekem wat andere plannen. Ik ook, want ik voel me inmiddels goed, oftewel de pijnstillers doen hun (doping)werk en ik kondig al aan dat ik door zal gaan, voor de 10km.

We passeren de doorkomst in 29:40 en van daar af ga ik in mijn eigen tempo. Niet echt er meteen vandoor maar ik let nu alleen nog maar op mijn eigen tempo. Anja volgt meteen en Dorie haakt af. Even later Anja ook. Tijdens de rest van het parkoers kijk ik 2x om en beide keren blijkt Anja niet ver van me verwijderd te zijn. Ze houdt blijkbaar het tempo op afstand toch goed vol. Intussen heb ik al diverse lopers ingehaald en op de laatste kilometer loop ik heel langzaam in op een groepje dames. Ik twijfel nog of ik er in deze laatste kilometer nog over heen zal gaan of niet. Ik besluit van wel en meteen maar aanzetten. Erop en er over en in één ruk, met grote passen, door naar de finish. Ik klok op de meet 57:39 (officieel bruto 57:56). Anja klok ik op 58:39 (bruto 58:54) en Dorie 1u00:54 (bruto 1u01:09). Reinier heeft er bruto slechts 46:53 over gedaan wat netto ongeveer 15 seconden minder geweest zal zijn.

foto: MooiLaarbeek.nl

Nadat Dorie haar prijs uit de loterij, een pennenset, heeft opgehaald en we ons hebben omgekleed kunnen we gaan. We komen buiten Anita M. nog tegen. Ze heeft toch weer op het podium gestaan met een 3e plek op de 15km. Met een blik op de uitslagen ben ik er van overtuigd dat ze een plaatsje, hoger geëindigd zou zijn en wellicht zelfs als eerste, als ze niet eerst bij Peter D. was gebleven. De eindtijd van de 2e dame is nl. 1u12:20 en die van de nummer 1 1u09:51. De tijd van Anita: 1u14:36 terwijl ze met haar halve marathon tempo al op 1u09 uitgekomen zou zijn.
Maar dat is als, als, als..




foto: MooiLaarbeek.nl    
Het weer:
Bewolkt en een zwakke wind, kracht 2. Temperatuur 16ºC maar de gevoelstemperatuur 1 graadje lager.




Geen opmerkingen: