vrijdag 1 mei 2015

Dat heb ik weer: een vetnek....

Zit ik afgelopen woensdag samen met Kathy in de VIP-lounge van Pathé in afwachting van de film de Avengers te smikkelen en te smullen van de hapjes als ik wat stijfheid voel in mijn nek. Ik voel automatisch aan mijn rechterkant en voel dat het wat dikker is. "Zie je dat mijn nek wat dikker is?", vraag ik nog aan Kathy, maar die schrikt als ze me aankijkt. "Wow, jouw gezicht is helemaal dik...!". Wat er aan de hand is, of ik een allergie aanval heb? vlug tovert ze haar iPhone te voorschijn om een foto te maken. Ondanks dat ik zie dat het toch erger is dan dat ik het aanvoel vraag ik toch maar om het mijn Samsung S4 over te doen. Die foto's spreken toch wel duidelijk boekdelen. Op mijn hele rechterkant zit een hele bobbel. Van ter hoogte van mijn oren tot in mijn nek onder de kaak.
"Nee, het doet geen pijn. Wel stijf, door de zwelling, denk ik....".


De (geschrokken) dame achter de bar wikkelt op mijn verzoek wat ijs in een theedoek om dat tegen de zwelling aan te doen. En terwijl ze toch even overleg pleegt met de BHV ga ik weer verder met de hapjes.
Nee, daar kan het niet aan liggen. Die hapjes eet ik altijd al. Ik eet trouwens altijd al alles wat los of vast zit en er nog nooit iets aan overgehouden. Overigens is de zwelling alleen rechts. Bij een allergie zou dat algemeen zijn en dan sowieso ook aan beide kanten. Het enig wat vandaag onbekend is, is een stukje kaas wat overigens heel gewoon smaakt. Maar nee, Kathy vindt het niet wijs om daar nu toch verder mee te gaan en dus laat ik dat ene stukje dit keer maar liggen.

De film begint zo en daarom beginnen we alvast met het inslaan van "proviand" voor tijdens de "Avengers, Age of Ultron". De bardame zorgt nog voor een nieuwe, droge theedoek met ijs en sjouwt zelfs onze "proviand" mee de IMAX-zaal in. Pas als we helemaal gesetteld zijn, alle drankjes, hapjes en ijs links en recht van ons,wenst ze ons een fijne filmavond en verlaat ze ons. Wat een service!
Voor de film begint maken we nog een selfie met IMAX-brillen op. Die wordt meteen gepost op Facebook. Ik kom daar eigenlijk pas bij thuiskomst achter en dan zie ik ook meteen hoe dik mijn nek is aan mijn rechterkant, en dat nog wel terwijl ik juist met mijn hoofd naar links buig....


Gisteren, en de zwelling is, mede door dat ijs behoorlijk gekrompen maar na enkele uren aan het werk toch weer in omvang gegroeid. Voor mij het sein om toch maar voor vandaag een afspraak te maken met de huisarts. En dat ondanks het tegensputteren van de telefoniste die vindt dat het het vandaag best wel eens al over zou kunnen zijn. (Moraal van dat verhaal: als de telefoniste van het gezondheidscentrum vraagt waar ik voor kom dan is dat een zaak tussen de dokter (met beroepsgeheim) en mij!)

En vandaag zit ik er dan, in de wachtkamer, te wachten op mijn afspraak van 9:40u.
Niet de dokter haalt me op maar een co-assistente. Of ik daar bezwaar tegen heb? Nou, nee, maakt mij niet uit. Maar als ik mijn verhaal doe over die zwelling, ondersteund met de selfies en met het verhaal dat ik zo'n dikke 20 jaar terug ook al een paar keer dergelijke zwellingen gehad heb waarvan 1x als "de bof" werd gedefinieerd en 1x niet zeker als "de bof" maar wel dezelfde klieren, moet ze toegeven dat ze dit fenomeen toch niet kent en dat de dokter toch even geraadpleegd moet worden. Als die komt opdraven moet hij toegeven dat die zwelling wel extreem is maar zelfs als het "de bof" zou zijn, hij daar alleen een uitstrijkje van achter in de mond kan doen t.b.v. een melding van "de bof". Er is verder geen medicatie voor dan koelen met ijs en eventueel paracetamol bij pijn. En daar moet ik het mee doen. In ieder geval staat dit geval nu in mijn digitaal medisch dossier. Je weet maar nooit.

Overigens: Goeie film, die "Avengers, Age Of Ultron", als je van dat soort fanta-films houdt...




Geen opmerkingen: