zondag 3 mei 2015

Trimloop - Salomon Koning van Spanje trail (9km)

Het wordt de 3e keer hier en weer voor de kortste afstand, de Start-To-Trail.
Kwart voor 8 zal ik worden opgehaald maar het is amper half 8 geweest als Dorie al tegen het keukenraam tikt. "We zijn supervroeg vandaag....". Maar ik ben nog niet helemaal klaar. Alleen nog even een grote boodschap doen en dan zijn we op weg. Verwachte aankomst in Gulpen om 9 uur.

Het ziet er somber uit in Gulpen, als Johan de Golf het parkeerterrein op rijdt. In tegenstelling tot vorig jaar zijn er nu nog genoeg parkeer-plaatsen. De nummers ophalen is zo gebeurd, het naar de w.c. gaan niet. Ondanks dat het helemaal niet druk is, staan er voor zowel de dames- als de herentoiletten al lange rijen. Ik denk dat ik straks maar even van het openbare, oftewel het natuurlijke, toilet gebruik ga maken.
Terwijl Johan en Reinier zich omkleden voor hun start om 10 uur begint het zachtjes te miezelen. Als dat maar geen voorbode is van wat er voor vandaag voorspeld is.


Wij wachten nog tot zij van start gaan en als we hen voorbij hebben zien gaan, maken we ons langzaam op voor onze start. Ik loop wel wat rondjes in op het terrein en ik voel duidelijk de training van gisteren in mijn benen. Dat krijg je als je maar zo weinig traint....


We starten net als vorig jaar, weg van de finish en meteen rechtsaf over het pollengrasveld en zo weer terug naar de openbare weg. Dorie is er al meteen vandoor en terwijl de weg begint te stijgen gaat ook Anja voorbij en loopt van me weg. Net als andere keren verlaten we de weg voor het glooiende grasveld met helemaal bovenaan een doedelzakkenflierefluiter. Die zet ik ook nog even op de foto.
Zoals ik al op het parkoers in satelietbeeld-modus heb gezien, gaan we nu niet meer met een haarspeldbocht rechtsaf het bos in maar linksaf. Ik probeer dan wel het parkoers uit mijn geheugen te halen, maar vergeet het maar. We lopen via een single trail en via een poortje een schapenwei in. Het pad gaat over een talud, erg schuin en eindigt weer met een draaipoortje. Intussen heb ik al in de verte naar Dorie gezwaaid. Zij is inmiddels al een behoorlijk eind uitgelopen. En Anja is al een aardig stukje op mij achter geraakt. En dan: File...! Het duurt even eer de groep lopers waar ik nu achteraan hang door het eenmans-draaipoortje heen is. Even omkijken waar Anja gebleven is, een kiekje maken en mijn weg vervolgen.


De weg is nu redelijk gemakkelijk. Niet echt steil of zo maar af en toe wel smal. Het wordt een stuk smaller als we al dalend het bos in duiken. Echte single trails waar  inhalen nauwelijks te doen is. Toch moet ik wel want het tempo voor me is lager dan dat van mij en op de schamele stukjes waar ik denk dat het moet kunnen ga ik voorbij. Dan is te zien wie de echte ervaren lopers zijn en wie niet. De eersten maken meteen een extra stapje opzij als ik voorbij ga, de laatsten gaan nog het liefst op het laatste moment nog voor je lopen zigzaggen.
De gemakkelijke stukken zijn nu voorbij. Na wat pittige afdalingen gaan we over naar behoorlijk pittige steile paden en ook nog behoorlijk lang. In het begin kan ik nog heel wat anderen verschalken door hardlopend omhoog te gaan maar uiteindelijk moet ook ik toch in de wandelpas, gewoon omdat het misschien nog wel sneller gaat dan "hardlopend".
    Foto: Tjarda Rent
Boven aan weer zo'n raar pad, single trail, maar wel bezaaid met poep van, ik weet niet wat. Het gaat op en neer en weer omlaag en ik weet even niet meer precies waar we zijn. Als ik mijn klokje moet geloven en ik uitga van 7 minuut per kilometer dan moet ik nog zo'n 3 kilometer als we weer aan de voet van een, wat later blijkt, hele lange klim, staan. Nee, dat gaat niet hardlopend. Dat is veel te steil omhoog en iedereen wandelt. Ik wandel blijkbaar sneller want ik pik ook nu weer enkele voorgangers op en dan komt Dorie weer in beeld. Nog een paar trappen omhoog en boven aan een flank zit ik zowaar al vlak achter haar. Het daalt weer en we moeten weer met trapjes omlaag. Samen kiezen we er voor om naast de trap af te dalen. Dat gaat sneller, maar bij de laatste trap kiest Dorie toch voor de trap terwijl ik naast de trap afdaal. Dat gaat een stuk sneller en dan zet ik er meteen ook maar aan want we gaan weer omhoog. Nee, ook nu gaan af en toe de wandelschoenen aan maar eenmaal boven, komen we al in de buurt richting finish. Ik weet dat we nog die gevaarlijke met losse stenen bezaaide steile afdaling krijgen. Eenmaal beneden is het rechtsaf, weer over het graspollenknollenveld waar we ook over gestart waren, maar nu in tegengestelde richting, op naar de finish. Ik klok op de meet 1u03:15. Dorie komt 49 seconden later binnen op 1u04:04 en Anja uiteindelijk in 1u09:46. Allemaal op mijn klokje, uiteraard. Het is nu nog afwachten wat de officiële tijdregistratie aangeeft en of die ook de netto tijden kent.


                    Foto: Tjarda Rent

 
Aan de finish een medaille (niet zo mooi als die van 2 jaar geleden) en achter de finish de halve liter alcoholvrije Erdinger met een stuk Limburgse vlaai. Helaas en hoe bestaat het, heb ik nu even geen zin in een stukje vlaai. Toch nog wat moe en de Erdinger bevalt me beter.
Omdat ik het behoorlijk koud heb in mijn, inmiddels, doorweekte kleding en ook Anja de kippenvel op haar lijf heeft staan, gaan wij alvast naar de auto om ons om te kleden.
Dorie blijft wachten op de finish van Johan en Reinier. Eenmaal omgekleed kom ik ook even een kijkje nemen maar kan ze niet vinden en dus ga ik maar terug naar de auto nadat ik eerst nog een broodje hamburger heb gescoord. Wel Joop S. nog even gespot. Hij was wel tevreden.
Als iedereen terug is bij de Golf blijken ze ongeveer 2 uur en een kwartier over de 19km gedaan te hebben. Wel heeft Johan bij een verzorgingspost zijn hoofd gestoten aan een pijl. Blijkbaar heeft dat ook behoorlijk gebloed waardoor zelf zijn ogen onder het bloed zaten. Nu is daar niet zo veel meer van te zien dan een grote plek boven op zijn hoofd waar wat vel ontbreekt.

We rijden terug naar het Brabantse terwijl het weer steeds somberder wordt. Eenmaal thuis in Veldhoven is het nog wel droog maar dat duurt niet zo lang meer als de hemelse sluizen toch opengaan. Intussen is Bart vd V. in Gulpen ook voor zijn 37km gefinisht in 3u18 en heeft hij de laatste 10 minuten in de stromende regen afgelegd. Hebben wij meer geluk gehad.

Het weer:
Somber, nog droog en nauwelijks wind. De temperatuur ligt rond de 12ºC terwijl die voor het gevoel een graadje lager ligt. Eigenlijk wel goed loopweer maar geen echt trailweer. Voor mij is het goed zo.

Update: Mijn officiële uitslag:


Zodra er misschien nog foto's verschijnen, zullen deze hier nog aan toegevoegd worden.






Geen opmerkingen: