dinsdag 30 juni 2015

Concert - Santana

Ik ga niet zo vaak meer naar concerten. En eigenlijk komt dat omdat het tegenwoordig een vermogen kost voor een avondje uit. Maar zo met mijn broers naar Santana, dat doe ik dan nog wel. Natuurlijk zijn de kaartjes al eeuwen geleden aangeschaft. Dat moet tegenwoordig. En dan te bedenken dat ik me nog kan herinneren dat ik 3 weken voor een concert van Eric Clapton nog gewoon kaartjes kon kopen. Maar toegegeven, dat was meer dan 40 (!) jaar geleden. Inclusief een sweatshirt van Slowhand voor 3 tientjes, Florijnen dan wel te verstaan.

Maar goed, dit 40 jaar later rijden we parkeerplaats P2 naast de Ziggodome op waar de golf van broer Eduard voor 12 Euro gedurende het concert op ons mag wachten.
Het wordt de eerste keer in het Ziggodome voor mij en het valt me niet tegen. Ondanks dat we pas tegen 8 uur de hal betreden zijn we toch snel op onze besproken plaatsen op de 1e ring, recht tegenover het podium. Puike plaatsen dus. Valt wel op dat de "arena" ook voorzien is van zitplaatsen. Doet me denken aan de Zappa-concerten tijd. Nee, we hebben bewust niet voor de "arena"-plaatsen gekozen vanwege onze beperkte lengte. En je komt toch ook om iets te zien, niet waar?


Een kwartiertje over tijd gaan de lichten uit en het openingsnummer "Toussaint L'ouverture" kan niet toepasselijker. Een geweldige opening, dat mag gezegd worden. Het geluid is ook nog net zo geweldig al vind ik het volume van één van de conga's net iets te luid. Nog een nummer uit de "Santana", "Abraxas" en "3" tijd en dan komen de wat latere "hits" aan de beurt. Tot overmaat van ramp meent een lange vent van tegen de 40 dat hij als 18-jarige moet gaan staan om met peristaltische bewegingen net te doen alsof hij vol energie met de muziek mee danst. Gelukkig is dat 2 rijden voor ons en zijn de stoelen nogal stijl omhooglopen zodat we daar in ieder geval geen last van hebben. Wel draait hij zich af en toe wanhopig om, vergeefs hopend op volgers maar als na 2 hitjes, Carlos weer een nummer uit Santana 3 begint te spelen, is, wanners hij maar weer gaat zitten, meteen duidelijk dat hij alleen de hitje kent. Halverwege het concert komen de hitjes weer te voorschijn en helaas dan gaat de heft van de zaal staan, inclusief dat vrouwmens met die dikke reet voor me. Gelukkig kan ik er nog langs af kijken en wordt het concert ook nog live én synchroon op een groot beeldscherm boven de band getoond. Alleen dat heen en weer geschud van dat overtollige vrouwenzitvlees is behoorlijk irritant. Weer terug in de Santana muziek gaat de volledig zaal terug in zit-modus, gelukkig. Carlos kondigt het einde van zijn concert aan met een medley van muziek van John Coltrane, Michael Jackson en Stevy Ray Vaughn. De meningen zijn verdeeld, maar ik vind het in ieder geval een bar slechte medley. Carlos mag die muziek wel mooi vinden, zelf kan hij toch beter wat anders spelen. Uiteraard wacht ons nog wat toegiften en na de introductie van de bandleden verlaat hij alleen het podium. De rest van de bandleden hebben het laatste nummer amper afgesloten of de roze verlichting in de Ziggodome springen al aan, met de bandleden nog op het podium. Hoe dan ook, het is in ieder geval al afgelopen, dat is zeker.
Met alleen een Samsung S4 met digitale zoom kun je niet veel kwaliteitsfoto's verwachten, maar och, niet geschoten is altijd mis.


Als rasechte Santana fan slaat broer Thony nog vlug even 2 T-shirts en een Santana cap in. Buiten praten we nog even na over de kwaliteit van het optreden. "Het geluid was zeker goed maar wel hard. Mijn oren suizen",  aldus Thony. Ik kan dat helaas niet horen wat ik heb mijn hoorapparaten niet in. 
Zo zie je maar weer: Elk nadeel heb zijn voordeel...

Op ons gemak begeven we ons naar P2 waar in het donker de speurtocht begint naar de donkerblauwe Golf.  Het 12-Euro-parkeerkaartje zou automatisch gescand worden bij het uitrijden en de slagboom gaat dan automatisch open, maar hoezo automatisch. Er staat gewoon een man in gele veiligheidskleding de kaartjes in ontvangst te nemen. En de slagboom..? Welke slagboom?

In het donker, ik lekker achterin, zijn we om half 1 terug in Breda. Voor mij wacht dan alleen nog een ritje terug naar Veldhoven en dan zit Santana er weer op.

Geen opmerkingen: