donderdag 11 juni 2015

Training - GVAC baantraining 6-minutentest (6MT)

Het is niet te geloven hoe moe ik me voel. Dat zal ongetwijfeld liggen aan dat onophoudelijk getuur op mijn monitor. Al de hele week gaat dat zo. En vandaag na het eerste deel van het avondeten (het tweede deel volgt steevast na de training) kan ik mijn ogen nog maar amper open houden. Het is dat ik van mijn eigen gesnurk wakker schiet anders was de klok van 7 uur stilletjes aan mij voorbij gegaan.
Enfin. Er is toch nog ruim tijd om op mijn gemak mezelf in mijn sporttenue te hijsen en uitgebreid toilet te maken. En ook ruim op tijd rij ik dan al de overvolle parkeerplaats van de Kempen Campus op. Waarom die vandaag nou zo overvol is, is mij onbekend maar de Golf voor me laat een lege parkeerplek over waar ik de Scénic mooi met zijn kont achterwaarts in draai. In die Golf blijken overigens Johan en Dorie te zitten. Ja. Dorie is er weer bij en gaat  het rustig aan doen.

Maar niet alleen de parkeerplaats is vol. De kantine kent geen enkele vrije zitplaats meer, dus als Lau vlug wil beginnen met de instructies voor vandaag, kunnen we aan de gang.
Dat aan de gang betekent voor vandaag de 6 minutentest. Duurt ongeveer 5 minuten en 60 seconden... zullen we maar zeggen.
Vooraleerst uiteraard de warming-up. Die is broodnodig want het is verre van warm. Vooral die wind brengt de gevoelstemperatuur erg naar beneden. 2 rondjes en dan de warming-up oefeningen en nog een extra rondje met steigerungen voor degenen die van de zenuwen niet naar de wc hoeven en dan wordt het tijd voor de 6 minuten test. Die doen we overigens met groep 1 en 2 samen.

Na de laatste instructies gaan we weg. Dit keer wil ik niet als een gek weggaan maar kies wel meteen de voorste positie om zo vrij baan te hebben. Tja, die eerste 100m gaat natuurlijk te snel maar ik doe meteen ook een stapje terug, hoewel... De 1e ronde gaat in 1:50. Mag wel, maar de 2e ronde gaat met 3:46 op de klok bijna in 2 minuten. Na 3 rondes geeft diezelfde klok 5:44 aan, nog 16 seconden om wat extra meters boven de 1.200m af te leggen. Precies op de plek van de lichtmast klinkt het eindsignaal en dus geef ik als totaal afstand 1.250m. aan. Niet zo slim eigenlijk want de 50m pion staat immers zo'n 10meter eerder, aan de kant van de baan. Eigenlijk 1.260m dus.... (vorige keer 1.297m)
In de laatste ronde ben ik wel door één dame en één heer gepasseerd!

In tegenstelling tot voorgaande 6MT's dit keer geen aantal keren 400m naar behoefte maar de dobbelsteen. En zo ga ik dit keer met 2 andere gozers aan de slag en meteen de eerste keer wordt er 6 gegooid wat betekent dat we op een uitgezet parkoers tot voorbij de 6e pion moeten hardlopen voordat we weer rustig terug naar AF mogen. Voor "mens-erger-je-niet" begrippen doen we het goed want lager dan de 4 wordt er niet geworpen. En uitgerekend op die afstand gaan mijn 2 maten er als een gek van door. Ik laat ze maar, die jonge honden, en ik hou mijn eigen tempo maar aan. Dat heb ik dan wel meteen geweten want de commentaren waarom ik ze niet kon bijhouden en zo van mijn mede groep-1-ers zijn niet uit de lucht en dus doe ik mijn plicht als er weer 6 gegooid wordt. Op de 4e pion zet ik de overdrive aan en sprint eventjes naar de 6. Verder dan de 5 gaan mijn kornuiten niet meer....

Met een coolingdown sluiten we de training af, al duurt het even voordat we daar aan beginnen. Het is vandaag zo frisjes, zeg maar koud, dat ik vrees dat we eerst weer een warming-up moeten doen voordat we aan de coolingdown kunnen beginnen.

Het weer: Wel droog maar een stevige bries waardoor de temperatuur nog lager aanvoelt dan de 14ºC die mijn app aangeeft. Waar blijft die zomer?



Geen opmerkingen: