zondag 21 juni 2015

Trimloop - Vaderdagloop St.Oedenrode 10km.

Ik was nogal laat met inschrijven maar toch nog op tijd genoeg om gewoon weer mee te doen op deze traditionele trimloop op Vaderdag. Het heet dan ook toepasselijk "Vaderdagloop", hoewel ik me niet kan herinneren dat het al eerder zo heette.
Dorie zal in ieder geval niet meedoen aan de, toch al gebruikelijke, 10km, omdat ze nog wat herstellende is van haar blessure. In plaats daarvan start ze samen met Leo op de 5km. Johan, normaal gesproken aan de wandel met Janse, loopt dit keer wel mee. Ook op de 10km.
Als vanzelfsprekend lopen we de kantine van Fortuna '67 binnen. En hoewel we het bord "Voorinschrijvingen onder de luifel" wel hebben zien staan lopen we toch door, in de veronderstelling dat we door een of andere deur wel weer naar buiten kunnen. Mispoes! In de open deuren zit het secretariaat voor de voorinschrijvers met de rug naar binnen toe gekeerd. Onmogelijk om buiten te komen en dus allemaal weer rechtsomkeer en dan maar buiten op naar de "Voorinschrijvingen". Mooi op alfabetische volgorde hebben we snel onze nummers. Dat is wel eens anders geweest.

Deze trimloop in St.Oedenrode lijkt steeds meer aan populariteit te winnen. Steeds meer bekenden kom je er tegen en ook het aantal deelnemende GVAC-ers neemt gestaag toe. Zo ook Suzanne die hier haar PR op de 10km wil aanscherpen, als voorbereiding op haar eerste halve marathon, in Eindhoven, later dit jaar. Maar ook Marjolijn uit groep 1.
We lopen 2 voetbalveldrondjes in en dan moet ik nog even weg voor een sanitaire stop alvorens we ons naar de startstreep begeven. En die is buiten de poort niet meer naar rechts maar naar links.
How come?? 
Nou gewoon. Blijkbaar zijn de afstanden nu eens officieel gemeten en dan blijkt dat de originele afstanden al jaren wat aan de lage kant waren. Voor de 10km zou dat best wel eens tussen de 100 en 200 meter kunnen schelen dat het nu langer is. Niet dat dat ons wat uit zal maken.

We kiezen positie, bijna helemaal achteraan. Anja zal gehaast worden door Rinus en dat is ook wel te zien want meteen na het passeren van de startstreep zit het tempo er al goed in. Heel anders dan mijn aanvangstempo, uiteraard. Wel laat ik na een paar honderd meter Dorie en Leo al achter me en loop ik al langzaam in op Marjolijn. Tussen de 1 en 2 km. loop ik naast haar, maar dan moet ze al afhaken.
Die eerste kilometer is zo'n beetje op het juiste tempo gegaan en voorbij de 2km begin ik al warm te draaien. Vóór me loopt een kleine dame in ongeveer het zelfde tempo als ik en dus laat ik dat maar proberen aan te houden. Maar ik loop wat zuiniger, gebruik minder asfalt, snij elke bocht scherp af en zo kruip ik dichter bij. Het is nog lang dus geen extra inspanningen. We lopen een tijdje zij aan zij maar bij de drankpost moet ik wel verder gaan. Ik kan onder het lopen namelijk drinken, zij blijkbaar niet en dat scheelt toch wel ettelijke meters. Ik hoor haar nog wel achter me, maar ze komt niet meer dichterbij. Tijd om mijn eigen tempo te gaan lopen. En dat terwijl er opeens een enorme regenbui over ons neerdaalt.

Opvallend is, dat ik in de verste verten Anja nog niet kan zien.
Er zijn overigens niet zo veel andere lopers voor me maar ik pik ze toch stuk voor stuk op. Intussen tel ik de kilometers af, en speurend naar de combinatie van Anja in het blauw en Rinus in de EA-kleuren.
Rechtsaf het fietspad op staat er opeens behoorlijk wat wind. Dat kost kracht en tijd wat achteraf ook wel te zien is. Op 9km. hoor ik iemand achter me aan draven. Steeds dichterbij. Met nog die ene kilometer te gaan wil ik mijn huid niet zomaar verkopen. Een tandje erbij, maar ik hoor de hoeven nog steeds achter me tegen het asfalt klikken. Voorbij de laatste bocht, linksaf, zie ik in de verte het finishdoek me toewuiven. Toe maar, nog maar een tandje er bij. Ga ik het volhouden? Jawel hoor! Ik zie op de klok 57minuten staan en ik weet dat mijn eigen netto tijd daar nog onder zal zitten. 57:08 om precies te zijn. (57:21 bruto) Ik heb niet omgekeken, weet daarom ook niet wie me op de hielen zat maar als ik later de uitslagen raadpleeg moet het een man geweest zijn op 34 seconden achterstand. Dat is toch mooi zo'n 100 meter los gelopen...

Aan de finish staat Anja er al. "Vóór het eerst van mij gewonnen...", laat ze ietwat verbaasd ontvallen. Nou, Anja, dat was echt niet de eerste keer hoor... Maar ze heeft er wel behoorlijk het tempo in gehouden, dankzij coach Rinus. In de officiële uitslagen prijkt een tijd van 55:25. Netto zal daar, schat ik, ook een seconde of 13 van af gaan waarmee ze dan op 55:12 zal uitkomen.

Johan is in zijn categorie op de 2e plaats geëindigd en dat terwijl hij Suzanne naar een 1e plaats bij de dames senioren heeft gehaast (2e plaats Dames overall)
Terwijl het begint te regenen en steeds harder,wachten we nog op de prijsuitreikingen. Even nog een kiekje schieten voor de broodnodige herinneringen en dan toch maar vlug terug naar Veldhoven en Duizel. Nee, voor het wachten op de prijsuitreikingen van de halve marathon hebben we dit keer geen tijd. En dus missen we de podiumplaatsen van Karin (V55) en Piet, resp. Rien  (beiden M65)

Het weer: Vreemd weer. Wat drukkend, hier en daar wind, en af en toe regen. Temperatuur 18ºC




Geen opmerkingen: