donderdag 13 augustus 2015

GVAC - baantraining, omgekeerde piramide

De voorspelling is juist geweest. Het is vandaag inderdaad warm. Héél warm. Zeg maar gerust heet. Overdag zal het de 30ºC wel weer gehaald hebben. Maar ik heb niets vernomen over een afgelasting en dus gaat de training gewoon door.
Ik ben er vandaag vroeg, heel vroeg. Dat komt omdat ik op zoek ben naar 2 lopers voor ons estafette team voor Meerhoven24. We hebben helaas te maken met uitvallers en de tijd begint te dringen. Dus daarom aan Lau de vraag of hij bij de mededelingen even bekend wil maken dat ik nog op zoek ben naar 2 estafettelopers. En zo gezegd zo gedaan. Erg enthousiaste reacties zijn er niet maar daar was ik ook al bang voor.

Gelukkig is de zon wat schuil gegaan achter een dun wolkendek wat de gevoelstemperatuur iets minder heet maakt. Wat heet.... Door de wind, toch stiekem kracht 4, wordt de gevoelstemperatuur naar een benauwde 26ºC gebracht. En benauwd, dat is goed te merken.

Na de warm-up rondjes bestaat de scholing vandaag uit oefeningen voor de knie-inzet. 3 oefeningen die we met koppeltjes elk 2x moeten doen. Het zijn skippingen. Eerst staand tegenover elkaar en met de knieën de uitgestrekte handen van de partner aantikken. Vervolgens skipping terwijl je wederhelft je al duwend tegenhoudt. En tenslotte de skipping waarbij je probeert weg te skippen en de ander je aan de heupen vasthoudt om te voorkomen dat je er vandoor gaat.
Laat ik eerlijk zijn, ik vind het best vermoeiend.

En dan volgt de kern wat vandaag een omgekeerde piramide gaat worden, nl.: 4-3-2-1-1-2-3-4 minuten lopen op het tempo wat je aan kunt met het weer van vandaag. En tussen de rus telkens 1 minuut rust.
Vanwege een "up-the-clock" training van Evert lopen we in baan 3. Dorie heeft haar oude GPS watch aan maar weet helaas niet meer hoe die werkt en zo gaan we vandaag aar gewoon op de tijd lopen, zonder afstanden.
We lopen in ieder geval niet voorop maar ook niet overdreven hard. De 1e run van 4 minuten redden we in baan 3 amper 1 rondje+ 250m. oftewel 650. Ik denk dat het tempo wel langzaam omhoog gaat omdat de tijden korter worden. es te zwaarder wordt het als we de 1 minuut zijn gepasseerd. In de laatste run, de 4 minuten-run, haakt Dorie af. Ik maak het alleenaf maar daar ga ik niet echt meer voor versnellen. Ik schat dat ik pakweg een 100 meter op Dorie ben uitgelopen.

Na de cooling down en het kleedkamer ritueel koel ik buiten op één van de bankjes verder af. De zuchtjes wind, af en toe, doen echt goed. Als Dorie zich hzelf weer helemaal schoon gepoetst heeft komt ze erbij zitten totdat, net op tijd, Johan ook uit de kleedkamer komt. Net op tijd, want de lucht boven GVAC is inmiddels gitszwart geworden en het is harder beginnen te waaien. Terwijl de terrasstoeltjes in allerijl naar binnen worden gebracht gaan wij er alvast maar vandoor. En we zijn niet de enigen.
Na een rit door een aardedonker Veldhoven, omdat de straatverlichting nog steeds niet brandt, kom ik in een inmiddels weer opgeklaard Zeelst-Oost aan. En het is nog steeds droog. Als de voorspellers het aan het rechte eind hebben zal dat pas na 10 uur het geval zijn, zo tegen middernacht. Maar dan hoop ik eigenijk al te slapen.

Het weer:
Ontzettend benauwd en de matige wind heb je echt nodig om enigszins af te koelen.
Temperatuur:28ºC, gevoelstemperatuur ca. 26ºC



Geen opmerkingen: