dinsdag 25 augustus 2015

GVAC wegtraining, 6km.

Het wordt inmiddels al de 3e keer achter mekaar. Lijkt wel een record. Toegegeven, ik ben best wel moe na een drukke werkdag en dan begint het buiten ook nog donker te worden. Donker, ten teken dat er behoorlijk wat regen in de lucht hangt. Precies zoals de weersvoorspellingen waren en ook de apps op de smartphones aangeven. Maar ik hou me groot: Ik ga trainen....

Dan denk ik dat ik best laat ben, kom ik op de parkeerplaats, tegelijk met, ik weet zo gauw niet hoeveel anderen. Iedereen komt dus blijkbaar op het laatste nippertje binnen.
Tijdens de instructies van vanavond laat Hans van Loon weten, het zeer op prijs te stellen als een aantal vrijwillige reccreanten na afloop van de training mee willen helpen met het vullen van de goodybags voor de Veldhoven 10 Miles van a.s. zaterdag. En dan mogen we naar buiten voor de warming-up rondjes.

Maar amper buiten of de hemelsluizen gaan open en dus keer ik na een kleine 200 meter om, om naar binnen te gaan en alsnog een regenjack aan te trekken en vervolgens in de tegenovergestelde richting de inlopers tegemoet te komen.
Na het 2e rondje inlopen wordt er verdeeld. Ik ga weer voor de 6. Logisch na het zware weekend.
En André kiest daarom ook voor de 8. "Ja augustus hou ik nog op de 6 maar wellicht ga ik vanaf september naar de 8", laat ik hem weten. Waarschijnlijk zal  hij me dan volgen.
We lopen nog een klein stukje in op het fietspad, inclusief wat arm- en beenzwaai oefeningen om vervolgens de dynamische warming-up oefeningen op de plaats te doen. En dit naast het honkbalveld van All-in. Niet ongevaarlijk als blijkt dat een verdwaalde honkbal bijna een aantal van de warming-uppende dames raakt.

We zijn klaar voor de training. Verdeeld in een groep van 9,5 - 9 en 8,5km/u gaan we van start. Ik ga met de 9,5km/u mee o.l.v. Anita Sanders.
De groep gaat best voortvarend van start. In eerste instantie loop Anita nog voorp en dan is het tempo volgens haar GPS al minimaal 9,7km/u. We lopen zo'n beetje tegen de richting in van de GVAC-ronde. Eenmaal op de Moormanlaan aangekomen mogen we versnellen tot het punt waar het fietspad het zandpad kruist. En dus ga ik langzaamaan versnellen. Meteen merk ik op dat mijn linkerbeen boven mijn knieholte krampachtig aanvoelt. Hamstrings? Ik ga daarom ook niet voluit versnellen en eenmaal op het kruispunt keurig terug naar de groep. Ik sluit me weer aan achter Anita maar niet iedereen kan terug naar het 9,5km/u tempo. Anita geeft een paar keer aan dat we "te hard" gaan. Niet dat het erg is als iedereen dat doet, maar het moet nu eenmaal niet zo zijn dat mensen uiteindelijk moeten afhaken omdat het te snel gaat.
Eenmaal weer op de Knegselseweg terug richting Veld ng het einde van de training. André gaat er dit keer van door en ik loop samen met dezelfde dame er wat rustiger achteraan. Blijkt achteraf dat hij verwacht had dat ik hem nog wel voorbij zou gaan.
Lopend richting atletiekbaan laat Anita weten dat we nog 400m moeten om op 6km te komen maar blijkbaar was dat de laatste data wat haar horloge aangaf. Op het moment dat we stoppen zet ik ook meteen mijn Edomondo app uit. Mijn stopwatch blijkt echter al stil te staan. Toch per ongeluk eerder op de stop-knop gedrukt toen ik de mouw van mijn regenjas opstroopte? En de tijd op de Endomondo app komt natuurlijk niet overeen want die had ik namelijk al eerder aangezet omdat alleen de afstand voor mij van belang is.
Afstand door mij gelopen (inclusief omkeren): 6,3km.
Tijd volgens mijn horloge: 36:03 = 10,49km/u
Tijd volgens de app: 39:23 = 9.60km/u 
Volgens Anita hebben we zonder terugkeren 9,5km/u gelopen.
Ik denk dat mijn horloge toch de juiste tijd heeft gegeven.

Na de cooling down stromen alle recreanten linea recta de kantine in om meteen over te gaan tot het vullen van de goodybags. En dat gaat als een ge-oliede machine. In polonaise-stijl worden de Intersport tassen gevuld met van alles en nog wat. En in no-time is het gebeurd. Ik sta er versteld van, zo snel. Tja vele handen.....

Toegegeven, ik heb niet mee geholpen. Alleen wat rond gekeken, gezwetst en wat foto's geschoten met mijn smartphone. En dan toch maar vlug naar huis want zonder droog T-shirt aan, wat ik vergeten was in te pakken, voelt het wat onprettig, zo topless onder mijn trainingspak.



Geen opmerkingen: