zondag 16 augustus 2015

Probeersels....

Ook eens aan het koken geslagen. Oefening baart kunst en daarom doe ik dat ook maar want op 5 september krijg ik familie op bezoek of beter gezegd, heb ik ze uitgenodigd om bij ons te komen eten. Dat moet een etentje onder de veranda worden. Dan ligt het natuurlijk ook in de bedoeling dat we, of ik, zelf wat eetbaars in elkaar brouw.

Vandaag maar eens oefenen....
Te beginnen met risolles. Die maak ik dit keer met kip (ja ja, ik heb het al een keer eerder gedaan maar dan met gehakt). 2 Potjes kant en klare kippenbouillon levert echter net iets meer dan 100 gram op, dus dat worden er niet zo veel. Met de eerder ervaring en smaak gooi er nu wel wat extra veel groenten in. Lang verhaal kort... er rollen toch mooi risolles uit mijn koksmuts.

Van tevoren ben ik ook al begonnen met smoorkip en dar gebruik ik dan ook mooi die bouillon voor. Niet zo moeilijk en het ziet er ook nog mooi uit.
En dan de sambal goreng boontjes met garnalen. Heb ik in een ver verleden al eens eerder gemaakt maar dit keer heb ik ook wat echte Indische specerijen gehaald. Iets wat we eigenlijk nooit gebruiken,  zoals trassi en tamarinde. En alles verloopt volgens plan totdat de trassi en/of tamarinde er bij gaat. Misschien niet de juiste concentratie of hoeveelheid? In ieder geval stinkt het een uur in de wind in de keuken. Wel typisch zo'n Indisch keuken-geurtje maar dan wel veel te sterk. Nee, dat belooft niet veel goeds, hoewel het er erg lekker uit ziet, al zeg ik het zelf.

Van het eiwit wat over is door het scheiden van eiwit en eigeel voor het lijmen van de flensjes voor de risolles kan ik meteen ook maar eens experimenteren met een Foe Yong Hai gerecht. Dat ei, dat geloof ik wel. Ik gooi alle restanten van groenten er gewoon bij en flink door elkaar klutsen, nou daar kan ik wel een mooi roerei van bakken, toch? En inderdaad, dat stelt ook niet zo veel voor. Het typische sausje is echter niet zo eenvoudig. Op internet vind ik wel 2 duizend recepten. Allemaal totaal verschillend, maar laat ik nu een nemen met de simpelste ingrediënten. Een klein blikje tomatenpuree, half kopje tomatenketchup, eetlepel ketjap, zout, suiker djahé, citroensap.... wat kan er mis gaan? Nou niets eigenlijk, behalve dat er niet vermeld staat hoe met al die ingrediënten om te gaan. En dus alles in de pan, vuur er onder en mengen maar. Omdat het verre van een saus wordt, toch maar eens flink verdunnen met water en ja hoor, uiteindelijk krijg ik toch iets wat op een saus lijkt. Lijkt... nu maar eens zien hoe het smaakt in combinatie met de Foe Yong Hai.


Daar komt ie:
De risolles. Gelukt, lekker. Maar het was dan ook niet de eerste keer.
De sambal goreng boontjes met garnalen ? Tja, die vreemde geur.... Het smaakt wel, maar de geur maakt het toch wat ongemakkelijk om het naar binnen te werken.
De smoorkip. Bijna precies zoals het moet zijn, alleen.... toch wat te zout. Mijn overdadig kruidden heeft het niet pittig maar zout gemaakt. Helaas.
En last but not least was de Foe Yong Hai wel goed, tenminste, het ei. De saus, toch te veel puree-achtig. Was ik al bang voor, maar dat is gemakkelijk van het ei af te schrapen.

Al met al, toch tevreden en dat gaat er wel goed uitzien, ik bedoel smaken, straks, op 5 september




Geen opmerkingen: