woensdag 2 september 2015

Trimloop - Hypotheker Beekloop, 8km.

Dit keer zonder Dorie en Johan, maar ook zonder Marcia en de kinderen en jammer genoeg staat de nekblessure van broer Thony het niet toe dat hij mag meelopen. En dus ga ik er vandaag maar alleen naar toe.
Maar ook ik had mijn twijfels, dit keer. En dat ligt voornamelijk aan de de inschrijfkosten die intussen al € 8,00 bedragen voor de 8km en langer. Daar zit dan wel meteen het toesturen van het startnummer bij, maar voor 8km betekent dat toch al 1 Euro per kilometer, terwijl dat voor de 4km met een inschrijfgeld van € 7,00 al veel meer per kilometer is. Voor mijn gevoel heb ik ook nog het idee dat het niet zo druk is als anders, maar daar kan ik de plank best wel mis slaag. In ieder geval heb ik naast mezelf nog één loper in GVAC-shirt gezien en weet ik nog 3 dames te spotten. Ongetwijfeld zullen er best nog wel meer zijn, maar duidelijk aanwezig is het GVAC-geel absoluut niet.

Ik ben er vanavond vroeg bij. Net iets voor zessen. En na de Scénic op de ventweg van de Boschdijk te hebben geparkeerd, wurm ik me weer door de voormalige zijpad ingang het terrein van de Grote Beek op. Voormalig, want ze hebben het nu afgesloten. De sporen laten echter duidelijk zien dat niet iedereen het daar mee eens is. Mooi, want ik volg gewoon die sporen.
Op het terrein is de opbouw nog in volle gang.Wel zie ik José aan een tafeltje zitten en even later ook Gemma. Kan ik mooi de tijd verdrijven met een gezellige babbel met de dames. Kom ik er ondertussen ook meteen achter dat José geen lid meer is van GVAC maar nu van Meerhoven loopt", of zoiets. Maar dat maakt niet uit. Als je maar plezier hebt. Beide dames gaan overigens voor de 12km.
Na het omkleden stuit ik ook op Anja. Zij gaat, samen met een loopcollega, voor de 12km. Gewenste eindtijd: 1u12. Dat is mooi, 10km/u. Met mijn ervaring van gisteren begin ik daar niet aan.

We starten gewoon in onze "groep", dat wil zeggen om 10 over 7. Ik zie nog een dame staan met een groen startnummer van de 4km. "De 4km is al gestart....",laat ik haar nog wijs weten, maar zij antwoord dat de kleuren er niet zo veel toe doen. "Je mag zelf weten welke afstand je loopt." Oké. Dat scheelt dus al meten al een Euro inschrijfgeld. Nog niet zo dom,dus....

De start is rustig, zoals het hoort. Al tijdens het warmlopen voel ik mijn linkerknieholte. Het lijkt de aanhechting van mijn kuitspier die wat geïrriteerd is. De 1e kilometer gaat over de 6 minuten voorbij. Ik zou het ook rustig aan doen, vooral omdat ik niet geblesseerd wil raken. Maar als ik door een dame gepasseerd word die daarna op 2 meter voor me blijft lopen, besluit ik in haar kielzog te blijven. Valt niet echt mee in die drukte en daardoor kom ik na 2,5km opeens voor haar te lopen. In mijn eigen tempo verder zie ik op 3km Anja voor me lopen en 500m voor de doorkomst ga ik haar voorbij. De doorkomst in 22:52 is voor mijn doen best wel rap. Eens zien hoe dit zich verder ontwikkeld.
De dame van voorheen is me intussen weer gepasseerd maar ik heb nu een andere dame gevonden waar ik me aan kan vastklampen. Een mooi tempo wat ik aardig kan bijbenen. Hoewel, na kilometer 5 begint de vermoeidheid in de benen al op te spelen. Stiekem denk ik er al aan om vanaf kilometer 6 het wat rustiger aan te doen, maar het vlees beslist nog steeds anders: Blijf bij de dame. And so be it...
Nog voor het 3 km-punt ga ik haar toch voorbij. Ik zie dat ze een zwart nummer draagt, goed voor 16km. Dus kan ik de laatste kilometer doorstomen. En dat doe ik ook. Ik verschalk deze laatste kilometer nog heel wat lopers. Nee, de energie is nog lang niet op. Ik zet mijn klokje stil onder het finishdoek: 45:08 Nou, daar mag ik best wel tevreden mee zijn.
Even wacht ik nog op de doorkomst van Anja. Dat gebeurt op mijn horloge op 46:35. Bijna anderhalve minuut achter mij. Een hele snelle tussentijd, gemiddeld 23:20 per rondje. Met een uitgangs-eindtijd van 1u12 hebben ze daar nog 25½ minuut voor. Dat gaat ze zeker lukken. Ik schat dat ze nog onder de 1u11 blijven. Helaas zie ik ze niet meer en kan ik dat helaas niet meer bevestigen.

Geheel tegen mijn natuur in doe ik nu wel een heel uitgebreide cooling down. Lang uitlopen, huppelen, slingerpasjes, kniehef- en hielaanslagoefeningen en daarna de nodige rekoefeningen. En dan pas omkleden in de conferentiezaal waar ik Paul en Jos de Kapper weer tref.

Het is al donker aan het worden als ik weer richting huis vertrek. En dat terwijl ik toch nog zeker 3 lopers aan de 4e ronde zie beginnen.

Eens zien hoe het gaat met de 59e versie van de Beekloop. Hoe de inschrijfgelden zich manifesteren. Het moet niet te gek worden, anders ben ik bang dat ze ten onder gaan aan hun eigen populariteit,en dat zou zonde zijn.

Weer:
Windstil en vochtig maar wel droog. De temperatuur is vrij laag, een graad of 15-16 maar tijdens het lopen voelt het, waarschijnlijk door de hoge vochtigheidsgraad, als erg benauwd aan.


Geen opmerkingen: