vrijdag 30 oktober 2015

Boekenfestijn Eindhoven

Al jaren ga ik er naar toe, steevast begin november: het boekenfestijn in het beursgebouw van Eindhoven.
Ben ik dan zo'n boekenwurm?
Nee, juist absoluut niet.
Nee, ik kom er eigenlijk vanwege de computerboeken, de naslagwerken die er dan doorgaans voor een fractie van de normale prijs liggen. Helaas is er hier behoorlijk de klad ingetreden.
Kan ik me nog herinneren dat er 2 gangen/rijen alleen bestemd waren voor de computers, intussen is dat teruggelopen tot een schamele amper halve gang/rij. En dat zelfde geldt ook nog eens voor het assortiment. Toch lukt het me om 2 goedkope boekjes van Adobe Photoshop en Pinnacle op de kop te tikken.
Intussen probeert ook vrouwlief ergens nog een slaatje uit te slaan. Tevergeefs.
En terwijl ze nog een laatste poging doet bij de romans werp ik daar ook maar eens een blik.

Nee, lezen is niet mijn ding. Nooit geweest. Kan mijn gedachten er niet bijhouden als ik lees. Wel altijd jaloers op de mensen die dat wel kunnen. Zich helemaal kunnen ontspannen in een boek. En ontspannen is nu net iets wat ik eigenlijk meer moet doen. En hier liggen ze dan, al die boeken. Voor € 1,99 heb je al een thriller. Ja, als ik iets zou willen lezen, dan geen kasteelromannetje. Dan ga ik voor een thriller. Of een detective of politieboek of zo.
Even advies aan vrouwlief.... "Waar moet je nou eigenlijk naar kijken als ik een boek zou willen kopen?" Eigenlijk een onzinnige vraag want bij elk boek wat ik in mijn handen heb kijk ik op de achterkant waar het om gaat, aan de binnenkant hoe groot de letters zijn en helemaal achteraan om te zien hoe dik het boek is. Af en toe een leestest, zo ergens midden in het boek om te zien of het wel "lekker leest". Haar antwoord scheelt dan ook weinig met wat ik al aan het doen ben.
Zit ik met 2 boeken in mijn hand. "Ik wil kijken of ik het kan opbrengen om een boek te gaan lezen. Ik wil er daarom niet veel geld aan uitgeven, zeg het maar: Dit boek of dat boek?"
Het wordt dát boek.

Wordt vervolgd.....



Geen opmerkingen: